Alla inlägg under januari 2007

Av Fru Fundersam - 31 januari 2007 23:09

Denna dag blev olik alla andra som jag varit med om.Det började redan förra natten - med ett samtal.Och en natt full av tankar och känslor.En tidig morgons möte med några av dem jag allra mest tycker om. Och så ett farväl.Sedan en dag full av händelser och möten. Familjen. Och middag med en mycket god vän. Därpå musikteatern med sångguden Freddie Wadling på scen bland sjungande skådespelare. Och efter resan hem: e-postmeddelanden - fina brev och till och med en änglakör ...Hinner inte läsa alla bloggar denna onsdag. Måste måna om min sömn och min hälsa. Kommer tillbaka imorgon!Och jag tackar för denna mycket speciella dag, som gett mig så mycket! God natt med er alla!

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 21:42

Äntligen.
Idag har jag mediterat. Det gav mig ett lugn. Så konstigt det är att det är så svårt att följa rutiner. Att göra det som man verkligen mår bra av. Vari består motståndet?

Har suttit stilla ikväll och stickat och sett en dvd-film med Herrn. Human Stain, med Anthony Hopkins och Nicole Kidman. Baserad på en roman om att bygga sitt liv runt en livslögn. En ganska speciell historia.

Jag gillade den, även om amerikanska filmer inte vanligtvis är mina bästa ... och skådespelarna är ju bra, kanske bara en aning udda för just de roller de spelar i filmen. Men det handlar ju om att sälja också och då drar man till med stjärnor förstås.

Hursomhelst. Boken lär ha varit starkare (men den har jag inte läst). Jag nöjde mig ikväll med denna lightvariant.

Och struntade sedan i tevedeckare och Grammisgala. Det blir för tröttande att glo på skärmen mer. Ska lägga mig och läsa en stund i min roman istället.

God natt och dröm vackert alla!

Här är en trailer på filmen.

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 17:04

Naturskyddsföreningens sida, läser jag att man kan avlägga klimatlöfte. Det tycker jag verkar vettigt. Att ta reda på mer och se vad jag själv kan bidra med.

Så här står det bland annat:
"Varför ska man avge ett klimatlöfte?

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 16:54

När man ändrar perspektiv, flyttat på sig lite ...
då ser allt så annorlunda ut.

Som flicka har jag månat om att göra rätt och vara snäll och duktig så att föräldrar, lärare och kompisar ska tycka om mig.
Som mamma har jag alltid månat om familjen, barnen, barnens kompisar, släkten.
Som arbetstagare har jag månat om kunderna, leverantörerna, arbetskamraterna och om att göra ett gott arbete för företaget.

Som sjukskriven lär jag mig sakta att måna om mig själv.

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 12:59

(Bild lånad från Den svenska tanten - länk se i min länklista till höger.)

Nu är det poppis att vara tant, som ni vet.
Se bara hur många av oss som kallar sig för TANT och FRU med viss stolthet. (Något som vi absolut inte skulle gjort för tio år sedan ...)

Ett slags kvinnostolthet. Jag är KVINNA men en robust och trygg sådan.(I alla fall vill vi kanske bli det...)Jag duger som jag är. Och jag har gott om värme att dela med mig av!

(Hur mesigt låter det inte när en vuxen kvinna är "tjej" eller "flicka" ....)

Fru Fundersam såg en artikel på nätet om tanten. Där stod bland annat följande:
Hitta din inre tant
• Acceptera det du inte kan förändra, men ge inte upp
• Reflektera över det du gör
• Lär dig slappna av
• Promenera i skogen eller flanera genom stan; välj det som ger dig energi
• Försök förverkliga en dröm
• Lita på din intuition
• Var öppen för din kreativitet
• Träna på att ge beröm – och på att protestera
• Bry dig om dig själv – då orkar du bry dig om andra
• Fundera över vad som egentligen är viktigt

Tja! Inte så illa kanske?
Läs mer här.

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 12:31

Abortdebatten fortsätter här och var. Om det är ok eller inte med abort. Hur länge man kan göra abort utan att ha överträtt gränsen osv.

En gång gjorde en ung Fru Fundersam en abort. Därför att jag just då inte kände att jag kunde ta emot det barnet. Och jag placerades på sjukhuset i samma rum som en många år äldre kvinna, som just hade fått missfall och var förtvivlad för detta. Hon skällde ut den unga Fru Fundersam efter noter, för att ha gjort abort.
Det kändes inte bra.

Fru Fundersam har fött fyra barn, med stor glädje. Underbara gåvor till livet. Fina och härliga barn som nu blivit vuxna och klarar sig själva i sina liv. Och de barnen blev till, inte efter lång planering, utan bara ändå. Och jag är så glad för att "ha" dem.
Och de var så välkomna!!!

Man kan välja att inte få barn av många anledningar. Ingen ska väl attackeras för sina val. Det må väl var och en bestämma själv.

Men ibland undrar jag om människor inte vågar skaffa barn därför att världen tycks för grym och därför att allt måste planeras så mycket ... Kan det till och med vara av ett slags bekvämlighet?

Läste nyss ett inlägg av en svensk bloggare som bor i Paris, om hur hon uppfattar att det är i Frankrike. Där tycks man inte orka med att skaffa barn längre. Det är ett för stort projekt. Har det blivit så här med?

Har vi tappat intresset för framtiden?

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 12:17

DN har ett webbteveinslag där Åsa Beckman berättar om vad som ska ges ut i vår. Bra för den som vill vara först med att beställa nya titlar på bibblan ...

Gå in på här på DNKultur och klicka in dig på webbteven.

Kerstin Ekman skriver om skogen till exempel....
Kanske något för "skogstokiga"?

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 11:50

Fredrik Reinfeldt polisanmäls och Mona Sahlin blir hotad, läser jag idag på en av nyhetswebbarna. Att vara politiker är att vara i blickfältet för allas granskning. Undrar just hur det är.
Hur stressande. Hur söndrande ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards