Alla inlägg under februari 2007

Av Fru Fundersam - 28 februari 2007 20:02

Städade igår och promenerade långt idag.
Har strukit. Skottat snö.
Lagat mat. Tvättat.
Så nu känns det avspänt inför morgondagen.
Skönt att ha "fått saker gjorda".

Det som förr var självklarheter, tar tid för en som blivit förvandlad till en snigel.

En snigel som helst vill krypa in
i sitt skal och bara vara ...

Av Fru Fundersam - 28 februari 2007 16:58

Att en politiker ska vara helt fläckfri, är väl att begära det omöjliga, eftersom ingen människa ÄR fläckfri. Men att en politiker måste vara taktisk, om han ska behålla förtroendet hos väljarna, är förståeligt.

Inte alltid lyckas alla våra politiker med det, som vi så väl vet ...

Helst skulle man vilja att politiker var rakt igenom ÄRLIGA. Att de inte ens skulle behöva vara taktiska.

Men det är väl en utopi,
att tro att någon med makt
klarar av att vara
rakt igenom ärlig.
Och utan egna begär och behov ...

Göran Rosenberg vill ta farväl av Carl Bildt nu.
Det kan Fru Fundersam förstå.

Vi vill inte att våra politiker ska ha privata, ekonomiska intressen. Vi vill att de ska tänka på oss. På landet. Och i Carl Bildts fall - på våra relationer till människor i andra länder.
Inte på sina egna privata intressen ...

Av Fru Fundersam - 28 februari 2007 16:44


Blomsterbilden ovan är ett foto av Johannes Bosschaert, Stilleben med tulpaner, cirka 1610 Olja på duk 46x64 cm, Nationalmuseum. (Lånad från SvD)

I SvD läser jag:
"Vad händer om man låter Robert Mapplethorpes erotiskt laddade fotostilleben samsas med 1700-talets botaniska praktplanscher? Eller hänger Karl Axel Pehrsons granna Oktett mellan Henri Rousseaus Blomsterbukett och Hilding Linnqvists symboliska Hjärtats sång?

Utställningskommissarie Görel Cavalli-Björkman har en kreativ förmåga att se det gamla med nya ögon och att göra oväntade kopplingar mellan konsthistoriens epoker och olika konstnärskap."

Den utställningen vill Fru Fundersam se snarast!
Lärs mer i SvD här.

Av Fru Fundersam - 28 februari 2007 11:42

Nyss såg jag plötsligt
att bokbussen stannade utanför grannens hus.

Och då har jag ändå bott här i två år, utan att någonsin ha sett den förut.
Och ingen har berättat att den stannar här heller!
Och ändå går jag på biblioteket OFTA!!!
Och kollar deras hemsida OFTA.

Kurs i marknadsföring kan rekommenderas bibliotekspersonalen!

Av Fru Fundersam - 27 februari 2007 15:44

Här är en recension på Charlotte Hagströms bok: "Man är vad man heter. Namn och identitet"

Av Fru Fundersam - 27 februari 2007 15:34

Vem är du? Vem är jag?

Vi är vad vi heter ...
Jag lyssnar på ett radioprogram i P1.
Om att vi blir bedömda utifrån våra förnamn.

Hör bland annat att mail undertecknade Bettan blir utsorterade som slaskpost, i vissa system. Som om det vore en person med omoraliska avsikter.

Heter man Carl-Johan, tror folk att man kommer från överklass. Men inte om man heter Conny ...

Dessutom uppfattar vi förmodligen varandra olika på grund av de bloggnamn vi valt.

Fru Fundersam undrar om ni som läser skulle uppfattat mig lika om jag kallat mig Syster Jane eller Barbara istället ...

Av Fru Fundersam - 27 februari 2007 14:17

I flera år har jag tänkt att jag skulle vilja vara med i en bokcirkel. Träffas regelbundet och diskutera böcker med andra. För en läsning blir ju så mycket större när man får samtala kring sina läsupplevelser.

Och äntligen har jag kommit på hur det ska gå till.
Jag har berättat för olika vänner att jag skulle vilja starta en läsecirkel.
Occh frågat om de är intresserade.
Och det är de!

Så nu ska åtta kvinnor träffas en gång per månad för att käka middag (- enkel! Ingen matlagningstävling!) och prata om vår läsning av samma bok.
(Att jag inte kommit på detta tidigare)

Jippi!!!
Nu ska jag bara tänka ut vilken den första boken ska vara.

Viktigt att den inte är helt ny - för då är den för dyr och så är det kö på den på biblioteket.

Böckerna vi ska läsa må finnas som pocket - så att man inte blir ruinerad på kuppen.

Någon som har ett bra förslag på en bok som inte är FÖR tjock och svår? (Viktigt att komma igång lite lagom ....)

Av Fru Fundersam - 27 februari 2007 13:05

Jag avstod från bussresan idag.
Åker in en annan dag och klämmer på böckerna.
Allt fanns nämligen inte på nätet ...
Och lite bläddrande och klämmande måste man unna sig.

Men, här har jag beställt från Bokus nyss
(och fraktfritt och dubbla coop-poäng får man):

De i Utkanten Älskande - Johanna Nilsson
Den tatuerade flickan - Joyce Carol Oates
En berättelse om kärlek och mörker - Amos Oz
En familjeangelägenhet - Rohinton Mistry
Flickan som lekte med elden - Stieg Larsson
Halleluja liksom - Bob Hansson
Nio gånger Pinter - Harold Pinter (dramatik)
Om konsten att läsa och skriva - Olof Lagercrantz
Priset På Vatten I Finistère - Bodil Malmsten
Tankar om litteratur - Umberto Eco

Glad och nöjd för det!!!
Och hoppas nu att alla finns kvar.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards