Alla inlägg under juni 2007

Av Fru Fundersam - 30 juni 2007 14:04


(Bilden visar en installation av Magnus Bärtås)



När kvinnorna blir starka, tycker männen att de (kvinnorna) håller på att ta över.

Barbro Dahlbom-Hall

Av Fru Fundersam - 30 juni 2007 13:53

Åååå.

Kan jag aldrig sluta drömma om skolan?

Att jag måste gå om gymnasiet ...


I natt drömde jag att jag gick i gymnasiet för tredje gången ...

och att jag inte fick nåt jobb och att jag skulle börja om i mellanstadiet eller högstadiet igen! Fast det visade sig sedan att jag skulle utbilda mig till tennislärare.


Tennislärare?

Jag som inte ens kan spela tennis.

Och inte vill jag heller.


Det ville jag inte i drömmen heller,

men trodde att jag måste. Av plikt ...


Och så hade jag en hund som drog åt alla håll utom dit vi skulle.

Och en unge som inte ville följa med....

Jag kom aldrig fram till den där skolan där jag skulle utbilda mig.

Så jag fick messa att jag inte kunde komma förrän senare.

- Jag kanske kan utbilda mig till timanställd

istället för heltidslärare, försökte jag.

Läraren fnös:

- Timanställd!!! Baaa!


Och jag vaknade efter mardrömmen jäktad, missnöjd och ledsen.


Tänk att jag fortfarande jobbar med att försöka vara nöjd

med den jag är. Utan att riktigt lyckas.

Drömmen visar väl att jag är trött på att följa alla andras

förslag på lösningar.

Jag vill inte gå i ledband (som hunden)

och vill hellre vara fri och stanna kvar, än att gå iväg

på jobbiga promenader (som barnet).


När blir man vuxen?

Av Fru Fundersam - 30 juni 2007 13:34

Killen och tjejen

Pojken och flickan

Gubben och käringen

Maken och frugan


Ahhh. Vet man väl hur fruntimmer är!

Typiskt karlar! 


Undrar vad det är som gör att vi hamnar i stereotyper. Att vi finner oss i att bli en i gruppen "tjejerna" eller "killarna". Istället för att vi får vara en människa, just sådan som vi är.


Lyssnar just nu på Sommar  och Barbro Dahlbom-Hall. Hon pratar lite om sådana saker. Om att vara nyfiken på sig själv. Och att vara nyfiken på andra. Och att kunna lyssna.


Hon har skrivit en bok som heter Lära män leda kvinnor. Men tänker inte skriva en boken Lära kvinnor leda män, för kvinnor kan det, säger hon.


"Kvinnor kan uppmuntra andra", menar hon. "De behöver inte motsvarande bok. Kvinnor behöver däremot lära sig att sätta gränser. För blir en kvinna utnyttjad, blir hon en morsa. Och en morsa kan aldrig bli chef." 


Intressant tanke! 

Av Fru Fundersam - 30 juni 2007 13:31

 Den här trudelutten lärde jag mig av min pappas faster:



Bror Bellman

bror Kjellman

och bror Käxell

De tar sig

en tuting

Varenda kväll


Av Fru Fundersam - 29 juni 2007 23:40

Har tömt alla resurser.

Måste ovillkorligen sova.

Så Fru Fundersam stänger dörren!



God natt alla bloggvänner!

Det kommer nya dagar.


 

Av Fru Fundersam - 29 juni 2007 23:32

Alla dessa kanaler på teven - Frun orkar inte bry sig.

(Det har väl den som följt Fru Fundersam en tid redan listat ut.)


Det är mest SVT som gäller.

Om det överhuvud taget blir något tevetittande.


Så är det då inte en ödets ironi att Fru Fundersam, som alltid så duktigt betalat tevelicens, inte ens får in ettan och tvåan nu?

Bara fyran och sexan funkar.


Vem ska man ringa då och klaga hos???? 



Av Fru Fundersam - 29 juni 2007 23:23

Jag gillar radioteater.

Men absolut inte femtio år gamla inspelningar!

Vi har verkligen ändrat våra öron på femtio år. 


Men varför i Jösse namn sänder man då föreställningar från 1951?

Som de gjorde idag. Även om de var bra på femtiotalet, så är det de inte nu.

Fru Fundersam kan överhuvud taget inte lyssna till sådan teatralisk teater. Burr!


Så knäpp för all del inte på radion och lyssna på reprisen av Midsommardröm i fattighuset av Pär Lagerkvist, från 1951, den 1/7 20.03 och den 7-8/7 00.05

(Om du inte råkar älska teatraliskt, högtravande och onaturligt tal.)

Av Fru Fundersam - 29 juni 2007 23:02

Fortfarande märker jag att jag inte är frisk ...

Jag har suttit här och pillat med en medlemslista.

Och bara efter en liten stund infinner sig alla symptom på tomhet i skallen. Jag fräser åt Herrn. Gnäller och gnyr som en missnöjd unge.

Och ögonlocken hissas ned på halv stång.

Rullgardinen dras ned.

Det är ofelbart ...


Följande får mig fortfarande att skela:

  • Att försöka sätta mig in i ekonomi (fakturor, bankärenden)
  • Att jobba med något administrativt (om än bara för en liten stund)
  • Att planera
  • Att besluta mig för saker
  • Att vara under tidspress 
  • Att skynda mig till något som jag måste ställa upp på 
  • Att passa tider
  • Att känna krav
  • Att passa upp på andra


Kan det möjligen bero på att jag i mitt yrkesliv just jobbat under tidspress, med snabba, viktiga beslut, pengar, ansvar ...

och med att ständigt peppa andra?


Jaa. Så lär det vara.

Därför ska jag inte jobba nu,

utan sitta hemma och lukta på blommorna. 

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards