Direktlänk till inlägg 16 oktober 2007

Dagens trudelutt den 16 oktober

Av Fru Fundersam - 16 oktober 2007 23:27

Det fanns en tid, när Fru Fundersams alla små barn var hemma ... och vi sjöng och lyssnade på Turid ...

http://www.progg.se/artumb/31.jpg

På väg

Det finns dom som reser till Paris för att få en ny frisyr

eller till Mallorca för att få ett semesteräventyr.

Och de dansar tango-hustle på alla innediskotek.

Men häruppe i Älvsbyn går en annan och trälar.

Hunden skäller och ungarna grälar.

En har börjat gå och två bara krälar

och en är på väg.


Jag läste att Liv Ullman ska göra film i Hollywood

och att Lill Babs' nya folkparksshow är det bästa hon nånsin gjort.

Visst är jag glad för deras skull fast jag drunknar i mitt kneg.

Häruppe i Älvsbyn är myggen en plåga

Kaffet kokar över och ungarna bråkar

Två bara slåss och en bara frågar

och en är på väg.


- Hör ni ungar, låt bli det där!

Vad höll jag på med...

Åh, nu ringer det igen!

- Hallå? Hej, älskling... vad säger du?

Jaha, du tar med några polare hem.

Va' sa du? Ringer du från krogen?

- Gå därifrån!

- Nej, inte du, älskling - jag sa till ungarna ...

Det ringer på dörr'n, vänta...

Du kan du stanna vid Konsum och...

Hallå? Hallå? ... Nää!"


Och tjejerna i Stockholm demonstrerar för jämlikhet

för likalön och kvinnohus och jag önskar jag var med!

De kanske kan förändra alltihopa steg för steg.

Men häruppe i Älvsbyn är allt som det brukar.

Regnet öser ner och ungarna är sjuka.

Blöjor som ska bytas och en måste snytas

och en är på väg.

 (från Turids platta Tistlar från Tundran) 

 
 
Ingen bild

Avataria

17 oktober 2007 15:34

Åh, den hade jag glömt! Den som jag tyckte var så bra!

 
Ingen bild

Vita

17 oktober 2007 16:36

Oj vad jag lyssnade på den skivan en gång i tiden "Här uppe i Älvsbyn är allt som det brukar...." Jag hade en favoritlåt på den skivan som gick ungefär..."Sakta och försiktigt går du in i mig och du ler mot mig min älskade vän..." - känner du igen?

 
Ingen bild

Fru Fundersam

17 oktober 2007 18:17

oj ja! Minns jag. Den är fin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards