Alla inlägg under april 2008

Av Fru Fundersam - 30 april 2008 11:26

Idag är Frun glad, att hon inte längre bor i Uppsala innerstad.

Där är det stökigt idag ...

Sista april.


Frun lyssnar till fågelkvitter och trivs bäst häääääär ....

I Fru Fundersamlandet.

Under "korkeken". 

Av Fru Fundersam - 29 april 2008 20:04

Här är programmet med Dylan-låtar på svenska.

Som jag blivit tipsad om.

Det var fint!

Lyssna och varva ner, ända in till hjärtats slag ....

Mikael Wiehe och Ebba Forsberg.

Mikael Wiehe och Ebba Forsberg.

(Bilden lånad från SVT) © United Stage

Bob Dylan på svenska, i SVT


Av Fru Fundersam - 29 april 2008 18:26

Vänskap är ....

när man kommer med bil och plockar upp Fru Fundersam,

och kör till en vacker plantskola med mängder av perenner och rosor.

Och sitter ner vid vattnet och dricker kaffe och pratar.

Och sedan kör tillbaka med Frun, som har inhandlat klätterrosor, violer och en och annan ytterligare liten växt ....


Tack, kära Vän! 

Av Fru Fundersam - 29 april 2008 09:28

Det är varmt i Fru Fundersamland.

Igår sådde Frun sallad (två sorter), dill, rödbetor, morötter,

palsternacka, mangold, koriander och gröna bönor utomhus,

i upphöjda bäddar. Persiljan finns kvar sedan förra året.

Nere i jorden har också anemonknölar och gladioluslökar hamnat.

(Undrar jag, om det var för tidigt?)


Herrn har lagt brunnen hästgödsel på alla rosorna. (Tur att

det finns grannar med gödselproducerande djur.) Och i

rabatter grönskar nu perennerna och Frun rensar ogräs

och snyggar till runt raringarna. En och annan blommar redan. 


Ute i det lilla "växthuset" - ett litet hembygge i en undanskymd

del av tädgården - står krukor med dahliaknölar, olika sorters

tomatplantor och physalis. 


Inne i Fru Fundersamhuset står krukorna med chili, citronbasilika

och de små pelargonskotten. Och så några luktärter med varierande grobarhet ....


Frun är redan vaken. Solen skiner och fåglarna kvittrar.

Så, då så!!! 


Av Fru Fundersam - 28 april 2008 14:13

Älta ...

... är ju ingen rolig sysselsättning.


Nu ska Frun gå ut i   V Å R E N  istället! 

Häpp. 

Av Fru Fundersam - 28 april 2008 13:56

Sanna Ehdin refererar till en undersökning om

varför vissa lyckas leva upp till sina förväntningar och är nöjda med sina liv medan andra inte är det.

Resultatet visar att det är viktigt att vara nöjd med arbetslivet för att man ska vara nöjd med livet i stort. Och det visar också att relationer är viktiga.

Kan det vara så ...?

Jo, det ligger nog EN HEL DEL i det.

Man vill ha MENING & SAMMANHANG ....



Av Fru Fundersam - 28 april 2008 12:13

Senaste veckornas funderingar kring jaget och tonårstiden,

har fått mig att ana att jag redan som liten, lät saker ske istället

för att aktivt välja.

Jag "blev ihop" med en kille ... till exempel.

Därför att han såg mig. 


Inget alltför underligt och inte heller särskilt ovanligt beteende

på något sätt. Men i denna insikt - just det att jag ser att jag på sätt och vis förhållit mig passiv till livet - ligger nog svaret på min gåta.


Det är ju bra att man kan vara flexibel och ta dagen som den kommer,

möta världen i nuet och händelserna när de sker ... men det beror ju på hur man klarar av detta möte också.

Hur man klarar av att se sig själv tydlig i detta möte.

Vad man säger till sig själv om sig själv.

Vilket värde man ger sig själv.


Jag tror att jag "följt med" gruppen, kompisarna, klassen, killarna, familjen, jobbet ...  så till den grad att jag sedan, när jag blivit ensam med mig själv, "inte längre fanns" i mina egna ögon.  


Det osynliga barnet - bekräftelsesökande och osäker. Som lär sig att vara till lags för att få vara med i gemenskapen. Livrädd att hamna utanför. Att inte bli vald. Att inte duga. 


Så, skulle jag kunna berätta om mig själv. 


Av Fru Fundersam - 27 april 2008 21:24

En HEL dag i trädgårdslandet.

Med Herrn. Tillsammans.


Och utan andra åtaganden, än att vi båda fick vara tillsammans,

hemma. I ljumma vindar. Och påta, gräva, snygga till grusgångarna runt kryddlanden, sätta knölar och lökar ....


Och lunch ute.

Och middag sent - Herrn lagade! Och Frun suckar av glädje av att bli ompysslad.

Så gott ... Tack.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards