Direktlänk till inlägg 3 maj 2008

Om att själv inte ha ansvar för allt

Av Fru Fundersam - 3 maj 2008 10:54

Lars Björklund skriver bland annat i sin bok Modet att ingenting göra,

att vi delar ansvaret. Alla har ansvar i mötet.


För att leva måste jag våga välja och för att leva måste jag våga ta emot, menar han också. Jag skapar inte livet, jag tar emot det.


Det är en tröstande tanke. Att förstå att man ändå inte har ansvar för allt i livet. Livet innefattar ju sorger, våld, sjukdom, för tidig död och annat mörker som vi inte kan påverka.


Men vi kan välja att ta emot livet, istället för att ta för oss.

För tar vi för oss ökar ansvaret och skulden ... 


Ansvar har vi alla.

I mötet.


Men livet är en gåva. 


 
 
Ingen bild

Manne

3 maj 2008 23:01

Visst har vi alla ansvar!!
Men hur långt sträcker sig det?
Vi kan inte ta ansvar för någon annans liv, vi kan inte ta ansvar för att någon annan skall TA EMOT SITT LIV.

Kanske det går att se sambanden mellan att ta för sig av livet och att det kommer med KRAV och känslan av OTILLRÄCKLIGHET?

Tänker jag....

 
Elisabeth

Elisabeth

3 maj 2008 23:35

Äsch... nu har du skrivit så här bra igen... och jag orkar inte läsa mer ikväll! Jag kommer tillbaka imorgon!

Varm kram...

http://himlastigen.blogspot.com

 
Dockmamman i Jämtland stickar upp

Dockmamman i Jämtland stickar upp

4 maj 2008 09:11

Bra skrivet som alltid/Ha det gott

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

5 maj 2008 21:25

Jag PRÖVARmig fram i det jag skriver ... Att formulera sig kan hjälpa till att förtydliga tankarna.
Och sedan vet jag att jag ALLTID har rätt att ändra mig, när jag så vill.
Men, när jag läste den där boken, så var det som en tung sten föll från mitt bröst. Så förmodligen var det något som jag berördes av. Och då vill jag ju dela det med andra ...
JA, MAnne. Om man "tar för sig" ligger skulden på lur. Jag tror att man kan "ta för sig" genom att ta emot. Tacksamt. Och att det känns bättre.

 
Ingen bild

Manne

5 maj 2008 21:31

:)
Ja tacksamhet är en bra egenskap, som vi absolut inte får tappa bort. Då blir det svart.
Knöligt och bökigt det där. Att vända ett liv från att ta för sig, till att tacksamt ta emot...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards