Alla inlägg den 29 oktober 2006

Av Fru Fundersam - 29 oktober 2006 20:29

Jag tycker om vackra miljöer, vacker natur, vackra vyer, vackra saker ... och det är nog därför jag samlar stenar och grenar och ibland "shoppar". Konst eller keramik, en bukett blommor, gamla bruksföremål, en vacker ljusstake ...

Men det blir lätt för mycket! Det blir så många vackra saker att jag inte ser dem. Då måste jag rensa. Det är som med maträtter: om man använder för många goda ingredienser tar smakerna ut varandra och det blir bara en röra. Då är det godare med få ingredienser, men med distinkta smaker.

Mat är förresten också näring för ögat. Det smakar bättre när det är vackert. När maten har vackra färger, när den läggs upp i vackra skålar ....

Det går att förgylla vardagen, i all enkelhet

Av Fru Fundersam - 29 oktober 2006 14:31

Det finns så många regler om hur man ska vara.

Men har ni tänkt på, att reglerna inte är lika för alla. De ändras beroende på vilken familj du är uppfostrad i, vilket liv du har levt, vilken kompisgrupp du umgås med, vilken tid du lever i ...

Jag menar: det är så svårt att säga VAD som är mest rätt.
Rätt för mig kanske, men inte för dig.

Så länge en person gör det den verkligen vill och inte skadar någon, så finns det väl inte så stor anledning att kritisera. (Men det är vi snabba att göra - kritisera, gnälla, fördöma. Som om vårt eget rätt vore mer rätt än andras ...)

"Det som är fel för en fröken, är kanske okej för en fru" tror jag att Tove Jansson diktade i en visa en gång ... men jag kommer inte ihåg hela.

Är det någon som minns texten?????

Av Fru Fundersam - 29 oktober 2006 13:45


Nu jublar Fru Fundersam.
På måndag kl. 20.00 börjar en teve-serie i tre avsnitt i SVT1, av Staffan Göthes häftiga, underbara pjäs: En uppstoppad hund.
Jipppiiii!

Prova du nu också, att titta! Även om du inte brukar gilla teveteater och SVT. Staffan Göthe är i alla fall en av Fru Fundersams hjältar! Han är en sådan som vet det mesta om människan.


Lotta Telje har sagt, enligt SvD: "Det är också ett 1950-tal som doftar fläsk och bönor, det svenska folkhemmet före brytningstiden när det gamla rivs och parkeringsplatser och stormarknader tar över. Allt finns med, men med många bottnar och en väldig humor"

Läs mer: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13951576.asp

Av Fru Fundersam - 29 oktober 2006 10:40

God morgon!
Sitter och läser tidningarna. Lokaltidningen som papperstidning och några andra på nätet. Hittar en intervju med Vanna Rosenberg i SvD. Hon har en underbar formulering om skrattet som jag vill dela med mig av.

"när livet gränsar mot avgrunden kommer skrattet. De är bra att ha när man faller, skrattskärmarna. Ibland fjärmar humorn mig från mig själv, när jag skämtar bort allting. Där kommer blygheten in i bilden, att jag försöker dölja vem jag är och vad jag känner. Det pretentiösa bäddas in i någon slags vitsighet, vitshusboden"

Läs mer: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13954301.asp

Av Fru Fundersam - 29 oktober 2006 00:41

Vad är godhet för dig? Det är Fru Fundersam nyfiken på att veta.

Och så kommer resultatet i associationer till naken:

Vad förknippar du mest, med ordet NAKEN?
Skyddslös 60 %
Okonstlad 20 %
Nyfödd 10 %
Sex 10 %
Ensam 0 %
Pinsam 0 %
Frihet 0 %
Rädsla 0 %


Totalt har 10 personer röstat.

Av Fru Fundersam - 29 oktober 2006 00:14

Jag skriver till DIG
för att lätta mitt hjärta
Men tror också att du blir glad

Jag vill på det sättet
skingra min smärta
då jag vet att du läser min rad.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<<
Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards