Alla inlägg den 24 oktober 2006

Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 16:23

Fru Fundersam skrattar gott när hon läser att potatisen visar sig vara hälsan själv - igen. Äntligen! Det har ju under lång tid hävdats motsatsen. Och dagens unga äter ju oftare pasta, ris, bröd, couscous och bulgur, än potatis. God mat alltsammans, men just potatisen är och förblir en delikatess!

Tänk: pärstampa (potatismos), klyftpotatis, hasselback, färskpotatis, bakad ....

Tänker oskså som så, att anledningen till att vi blitt så deppiga i det här landet ... kanske är att vi slarvat med potatisen ;-)

Potatis lär ju höja serotoninhalten i hjärnan. (Läs vidare om pärerna på potatislänken till höger på min sida.)

Potatis gillar potatis, gott, gott, gott ...

Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 15:20


Kommer ni ihåg filmerna: "Mitt liv som hund", "Gilbert Grape", "Ciderhusreglerna" och "Chocolat"?

Några av de underbara filmer som Lasse Hallström gjort.

Nu ska han få motta priset Stockholms filmfestivals utmärkelse Lifetime Achievement Award och Bronshästen vid en ceremoni den 25 november i Stockholm, läser Fru Fundersam i SvDs nättidning.


Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 15:15

"Människans konsumtion överskrider jordens produktionsförmåga med 25 procent, visar Världsnaturfondens rapport Living planet, som kommer vartannat år. För två år sedan var siffran 20 procent."

Fru Fundersam läser och begrundar:

"Om mindre än 50 år behövs två jordklot för att försörja mänskligheten."

Vi vill ständigt ha och ha mer. Nytt, nyare, nyast ...
Girigheten styr.

Hur mycket kan vi ta med oss i graven?

Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 14:49

Vem är stark?Vad är det att vara stark?Är det bra eller dåligt?Tjaa... Fru Fundersam har en ny omröstning där du får tänka till!

Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 14:48

I alla fall om man får tro resultatet av förra omröstningen:Hur ofta shoppar du kläder och / eller prylar? Varje dag 0 % 2-3 ggr i veckan 0 % 1 gång i veckan 30 % Ett par ggr i månaden 40 % Jag handlar alltid efter lön 20 % Jag shoppar aldrig. Tar bara emot presenter 10 % Totalt har 10 personer röstat.Omröstningen startade 2006-10-20 15:28

Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 13:57

Lyssnade just på OBS i P1.

Där var bland annat ett inlägg av Niklas Söderberg om vad vi idag anser vara "normalt". Han hade läst en bok: "Is it me or my pills?" - Är det jag eller pillren?, och frågade sig vad den ökande användningen av antidepressiva mediciner säger om vår tids rädslor och syn på sjukt och friskt.

Det finns mycket att säga om det. Och jag tänker inte försöka mig på att reda ut allt här. Men en första sak att ta med i diskussionen, är att sjukdomar kan ibland vara symtom på annat som är fel. Fel i samhället, i strukturen, i den egna tanken, i tempot ... Om det är normen som gäller, så skulle det vara normalt med fel ...

Och ibland tänker jag att jag har aldrig varit så "frisk" = ickestressad, som nu, när jag är sjuk. Men å andra sidan är jag mycket, mycket lägre stämd och mycket, mycket tröttare och mer orkeslös, än när jag var "frisk" = uppskruvad, glad, stressad, presterande ...

Vilket får mig att tänka att varken det ena eller det andra är friskt. Eller för den delen sjukt. Båda delarna är resultatet av något som är i olag. Om det är tiden som är ur led, eller något annat, kan vi fundera vidare över.

Det bästa vore om vi aldrig behövt ta i så hårt och enahanda att vi sprack och blev en fläck på tapeten. (För det tar en oändlig tid att samla ihop resterna och forma sig ny igen.)

Att lära sig gunga mellan glädje och sorg, mellan aktivitet och vila, mellan förnuft och känsla, utan att ramla ur gungan - det är att vara i balans.

Av Fru Fundersam - 24 oktober 2006 12:59

God morgon, god middag ...
Dygnets tider flyter ihop ibland, när ingen väckarklocka ringer. Inga tider att passa idag och regn och grått ute. Jag får själv bestämma vad jag ska göra med denna tisdag. Och ännu har jag ingen plan ...

Att vara sjukskriven med utmattningsdepression, är en balansakt. Energin måste skapas, genom aktivitet. Men aktiviteter kan också dränera mig på energi och få mig utmattad.

Att hitta modeller som fungerar, är som att lära sig allt från början igen, som ett barn som ska växa upp. Men nu, utan hjälp. Jag får vara min egen mamma som ska stötta och peppa och sätta gränser.

Det varierar kan jag säga, hur det går ;-)

Sån tur att man inte är alldeles ensam i världen ändå. :-)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<<
Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards