Alla inlägg den 23 oktober 2006

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 23:15

Dagen vandrar trött mot natten.
Själen slutar skälva.
Ser du, att oron och olusten sover
nedbäddade i mjuka bolster.
Jag ler och tänker bara vänliga tankar.

Det blir en god natt

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 19:55


Fick en SvD-tidning i handen, som maken burit hem från tåget. Läser en artikel i en serie på Idag-sidan som heter: "VÄXLA NER - En serie om att skaffa sig ett liv före döden". (Kommer säkert i nätupplagan imorgon.)

Läser om Frivillig enkelhet - Voluntary Simplicity. En rörelse som handlar om att kliva av ekorrhjulet och få ett mer sansat liv. Att frivilligt gå ner i arbetstid och inkomst, för att sluta stressa och på så sätt värna om miljön. Att sluta överkonsumera. Att sluta äta snabbmat osv.

Tänker att det är ju ungefär det jag gjort. Jag flyttade från stan till landet. Odlar lite. Tar det lugnt.

Men det bästa är ju om man kan lägga om livsstil innan man gått in i väggen ...

(Nu ska jag i alla fall titta på Anna Pihl.)

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 17:40

När jag inte mår alldeles bra, önskar jag att jag kom ihåg att titta på min lista ...

Att ta till för att må bra:
Sätt på lugnande musik, tänd ett ljus och meditera
Sätt på glad musik, dansa!
Sätt på ytterkläder - gå ut och gå!

Att göra för att kunnna tänka klart:
Skriv, fortsätt skriva, skriv mera!
Qi gong - befriar dig
Prata med någon du tycker om

Ta tag i kreativiteten genom att:
Måla
Skriva
Planera

När du vill bli på gott humör:
Sjung och dansa
Läs det du gillar
Lyssna på det du gillar


Vi har alltid lösningen inom oss. Det gäller bara att komma ihåg att titta efter ...

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 17:03

Det regnar. Jag är stel. Måste röra mig. Ut i grådasket som snart övergår i mörker! Ut och trava med stavarna ...

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 16:46

Mitt liv har ingen röd tråd. Det känns som om jag har levt ett liv i bitar, som inte alltid passar ihop. Kanske för att jag flyttat så ofta. Kanske för att jag fyllt mitt liv med så oerhört mycket - händelser, människor, roller - men aldrig hittat mitt eget jag.

1. Som litet barn - lycklig tror jag, men minns bara fragment ... Varför?
2. Som barn i förpuberteten - flyttade till nytt område, ny skola. Minns ensamheten, rädslan, förvåningen över att inte självklart höra till längre.
3. Som ung tonåring - vild, bråkig. Försökte skapa mig en plats, en arena, ett jag ...
4. Som äldre tonåring - lugn och ordentlig igen. Blev mamma ung. Fick ansvar. Levde plötsligt som hustru och vuxen.
5. Som studerande och mamma och tveksamt lycklig hustru.
6. Som arbetande och mamma och tveksamt lycklig hustru.
7. Som arbetande, mamma, nyskild och förkrossad.
8. Som arbetande, nykär, mamma, styvmamma och längtande efter några av barnen som inte bodde med mig.
9. Som arbetande, styvfamiljsförvirrad, ansvarstagande, snabb, snabbare, snabbast ...
10. I vidareutbildning, som karriärsökande, prestationsstyrd, mamma till tonåringar, duktig, duktig, duktig ...
11. Som utmattad, kollapsad mamma till utflugna vuxna barn. Sjukskriven och snart arbetslös.
12. Som sjukskriven, arbetslös, identitetssvag kvinna utan tillräcklig självkänsla, på väg nånstans ... och plötsligt dessutom mormor och farmor.

Vad blir nästa bit? Kommer jag att hitta HELHETEN och mig själv snart?

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 15:10

Följande böcker har nominerats till Årets svenska skönlitterära bok:

Svinalängorna av Susanna Alakoski
- Den har jag läst. En mycket nära och bra skildring av en flicka - Leena - som på sjuttitalet växer upp i ett område med hyreshus, utanför Ystad. Boken är en klasskildring, med invandrarperspektiv och barnperspektiv. Njutbar att läsa även om den bitvis är otäck.

Göteborgshändelserna av Jörgen Gassilewski

Den amerikanska flickans söndagar av Lars Gustafsson

Montecore. En unik tiger av Jonas Hassen Khemiri
- Denna har jag också läst. Till att börja med helt märklig i sitt språk. Svår att ta sig in i, men så, när man väl är inne - en bok som får mig att helt byta perspektiv. Se invandraren/mannen för några decennier sedan. Hans drömmar, förhoppningar och anpassning ... Och den unge mannen idag - sonen som vill se sin identitet som en annan. INTE anpassa sig till faderns undergivenhet ... Mycket givande bok!

Oceanen av Göran Sonnevi

Drömfakulteten av Sara Stridsberg
- ligger oläst på mitt nattduksbord. Måste genast börja!

Är det någon som har läst de andra och vill kommentera?

Av Fru Fundersam - 23 oktober 2006 14:23

Helgen slut och nu har Fru Fundersam sovit ut. Kroppen är stel och värker efter alltt sovande. Och innan dess, allt räfsande ...

Jo. Det var städdag i lördags. Och regn. Så när vi förväntade oss ett tjugotal glada grannar som skulle räfsa löv och plocka bort gamla grenar och annat skräp, kom bara tre personer.

Fru Fundersam slet i regnet. Och dyngsur, efter några timmar, var det dags att ge upp. Söndag - ut igen! Ensam denna gång.

Ack ja. Den som vill ha fint, får lida pin ...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<<
Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards