Direktlänk till inlägg 26 oktober 2006

Mår bäst som skrattar mest!

Av Fru Fundersam - 26 oktober 2006 15:31

10 sätt att skratta mer i vardagen

Kroppen och själen mår bra av skratt. Ja, skrattet till och med förlänger livet, sägs det.
Ändå skrattar vi mindre i dag än för 20 år sedan.
Det roliga är att du själv kan styra mängden skratt i ditt liv.
Här är de bästa metoderna.

VAR MER SOCIAL. Det är 30 gånger så stor chans att du brister ut i skratt i andras sällskap.

GE PLATS FÖR SKRATTET. Snurrar ekorrhjulet för snabbt trängs skrattet bort. Utbrända människor vittnar om att skrattet var det som försvann först. Om du i stället ger plats för skrattet hamnar du i en god spiral eftersom skrattandet minskar kroppens stresshormoner.

VÄLJ RÄTT UMGÄNGE. I sällskap med otvungna, naturliga och opretentiösa människor uppträder skrattet lättare. Tips: Umgås med barn.

SKAPA ETT SKRATTBIBLIOTEK. Samla på dig böcker, filmer, tidningsartiklar, serier och serier - allt som får dig att skratta. Återkom till ditt bibliotek ofta.

MINSKA SERIOSITETEN. Försök att se det roliga i det som händer i vardagen. Har du en tung dag? Skratta åt eländet (tragedi + tid = komedi). Om du kan ha distans till dig själv, och det som händer omkring dig, poppar skrattet fram mer otvunget.

LETA FRAM ETT SKRATTFOTO. Har du en bild på dig, tagen mitt under ett skrattanfall? Se till att du ser den ofta. Sätt upp den på kylskåpet, ha den som skrivbordsbild i datorn eller förstora den och sätt upp i hallen hemma.

TA HAND OM KROPPEN. Skrattet kommer lättare om kroppen mår bra. Värk och åkommor gör det svårare att skratta.

MEMORERA KUL EPISODER. Varje gång du garvar åt något, memorera alla detaljer kring vad som utlöste skrattet så att du när som helst kan minnas tillbaka på ögonblicket – och få nya skratt. (Detta lämpar sig särskilt bra i kompisgäng, där episoden kan förgylla dagen hur många gånger som helst)

AFFIRMERA FRAM SKRATTEN. Blunda och repetera för dig själv: ”Jag är en människa som har lätt för att skratta”, ”Jag ser livet från den ljusa sidan”, ”Jag ser det roliga i varje ögonblick”. Gör du det tillräckligt ofta, kommer hjärnan att tro dig och låta det hända.

SKRATTA MED SJÄLVFÖRTROENDE. Tillhör du dem som inte vill skratta av rädsla för att det låter konstigt, att du ser konstig ut när du gör det, eller att det ”inte är lämpligt”? Då begränsar du sig själv. Var i stället stolt över att du är en person som kan ha kul i tillvaron.

Källa: www.livshandboken.se

 
 
Tant Tagg

Tant Tagg

28 oktober 2006 11:42

Jag längtar att få skratta. Musikaristerna Lennart och Anna-Karin, som jag fick nöjet att se för förra hösten fick mig att skratt så som jag inte gjort på åratal.Titta på Tant Taggs blogg, så finns det en länk. Knäppare personer än Lennart och Anna-Karin har jag inte träffat särskillt ofta. Ett sådant skrattande var en befrielse, en reningsprocess. Jag lovar att skratt är häslosamt. När jag sägare att jag i grund och botten är en possitiv person ser jag att andra ser skeptiskt på mig; tanten som är seriös, allvarlig och pessimistisk i så mycket.Men det är alldelses sant. Även om jag inte skrattar så ofta nu för tiden och önskar att jag skulle det, finns det en possitiv grundinställning till livet och en humoristisk inställning till livets tillkortakommande, annars hade jag aldrig överlevt vad jag har varit med om! Skratt mår både kropp och själ bra av!

http://tanttagg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

28 oktober 2006 23:38

Hahaha... Tack Tant Tagg för länken! Läste lite på Lennarts och Anna-Karins sida: " .....Lennart på manisk, så gott som frireligiös tamburin" :-) Det verkar uppfriskande!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<<
Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards