Direktlänk till inlägg 27 mars 2008

Fru Fundersam undrar

Av Fru Fundersam - 27 mars 2008 21:08

Finns det någon av alla som läser här,

som har besökt en homeopat och hos denne

fått hjälp,

och därefter blivit friskare? 


Fru Fundersam tänker att det kanske skulle kunna fungera ... 

När nu den vanliga sjukvården inte alltid klarar av att hjälpa tillräckligt. 

 
 
Dockmamman

Dockmamman

28 mars 2008 09:34

Hej är lite kantstött både här och där. Man är ledsen för vad som hänt men sedan så är jag ledsen över människor som talar om vad man ska göra och inte göra.

Jag vet att denna människa har jag tydligen besökt och skrivit i hennes blogg några ggr och nu så tyckte hon att min blogg var fruktansvärd.

Mitt självförtroende damp ner till skoskaften av det hon skrev eller det var väl inte det värsta jag vet inte vem hon är och jag besöker era bloggar och så tycker i kanske illa om mig. Om jag visste vem hon var så kan jag låta bli hennes blogg och därför går jag runt nu och skriver och frågar för jag vill veta vem som skrivit, för skriver man kommentarer med inslag av elakt och kränkande material så kan man skriva med adress på blogg, mail.


Förlåt mig men jag måste skriva detta för att jag hoppas att personen svarar och då kan jag välja att inte besöka dennes blogg/Kramar från en liten mus i ett stort hus...

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

28 mars 2008 21:13

Jag - som ordinarie sjukvårdsrepresentant - har svårt att tro på att atomer av ett ämne skulle ge en spegling hos andra atomer så att bara minnet av den första atomen (som alltså inte längre finns kvar i ämnet) skulle ha nån verkan. Däremot är jag stenhård anhängare av placeboeffekten som jag tror är vad som uppstår efter ett besök hos homeopaten och intagande av dennes skuggmediciner. Så visst kan det funka. Det funkar bara inte på det sätt som homeopaten hävdar...

 
Vita

Vita

29 mars 2008 11:14

Jag har gått till homeopater flera gånger och fått hjälp. Min farmor propagerade för homeopater för att min pappa blev kvitt sina eksem hos en homeopat på 20-talet

http://vitabrevis.bloggagratis.se

 
Anders Medelålders

Anders Medelålders

29 mars 2008 13:58

Jag är ju inte neutral, men behöver kanske inte ha fel för det ;)

Ser man det historiskt, så har läkarkåren inte förrän så där 1850-talet haft något som hjälper mer än placebo, och har haft ganska gott anseende av det. Så placeboeffekt är verkligen inget att förakta. Homeopatin hade ju också den för sin tid försonande egenskapen att det i alla fall var oskadliga preparat - till skillnad från alla kvicksilver- och kräkkurer som apotekare och läkare höll på med. Men sen hittar jag nog inte så mycket mer positivt att säga, för själva den vetenskapliga grunden för att det skulle kunna fungera med homeopati är obefintlig.

En helt annan sak är att det självklart är välgörande att få gå till någon som lyssnar på ens problem och har tid. Och det gör ju att det finns tillräckligt många som anser sig hjälpta. Men det är nog betydligt mer verksamt med till exempel meditation.

Och så finns det så klart brister i sjukvården. Kanske inte minst i synen på "diffusa" diagnoser. Jag har kurskompisar som har uttryckt tvivel över sådant som fibromyalgi. En del kan bara inte acceptera att det kan finnas sjukdomar där det (idag) inte går att mäta objektivt, utan patientens upplevelser är det enda man har. Men vad bygger då det mesta av psykiatrin på?

Jag vill inte döma, men kan beklaga att alternativet till paternalism och dåligt bemötande för många blir att kasta vetenskapen över bord.

http://ysse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

29 mars 2008 18:22

Det är märkligt, Dockmamman, att somliga har så lite vett och hänsyn! Vad du gör, ta inte åt dig! Du betsämmer över din blogg. Kram tebaks!

 
Ingen bild

Fru Fundersam

29 mars 2008 18:26

Tja. Verkar inte av era råd att döma, som om det är en så stor hit att satsa på homeopater? I alla fall inte om man inte har knapert med kontanter. ;-)
Jag mediterar & motionerar vidare, och ser tiden an. Ska nog satsa mer på Shiatsun och Qi gongen också. För det KÄNDES gott i kroppen.
TACK för engagerade kommentarer!

 
Dockmamman, liten mus i ett stort hus

Dockmamman, liten mus i ett stort hus

30 mars 2008 10:08

Jag har provat på ömse, homeopat, någon saom lagt stenar kom inte ihåg vad de kallade sig mer än att jag fick en kräm som hette något med Lappatcho vet inte hur det stavas.

men jag kan inte säga att jag har blivit bättre på det som jag har men däremot så vet jag att jag blev fri från min kroniska bihålsinlammation då jag var 15 år av homeopatmedicin, men det är inget som är farligt att prova men det kan vara kostsamt eftersom det inte går på högkostnadskort men det kan vara värt det också/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards