Direktlänk till inlägg 28 december 2007

Egentid

Av Fru Fundersam - 28 december 2007 01:15

Idag har jag ägnat mig åt mig själv.

Egentid.

Sovit. Vilat, varit bara.

Men också suttit i soffan med Herrn och tittat på Birros Strindbergsserie i den bärbara datorn (avsnitt 1 på svt.se, eftersom vår dumburk inte behagar fungera).




   

Jonas Karlsson var suverän!

Och jag gillade tempot och tonen ...

Vi får titta på avsnitt 2 imorgon, när Herrn kommer hem från jobbet.


Sedan blir det småningom nyårsfirande annorstädes. 

Önskar er alla alla ett GOTT slut och ett trevligt firande vid nyårsskiftet.

Fru Fundersam tar det lugnt med bloggandet ett tag.

(Är både trött och lite bloggtrött just nu.

Men kommer snart igen.) 


KRAM på er alla!!!!!!!!!!! 

 
 
malve

malve

28 december 2007 09:12

Del två var lika bra, tyckte jag.

Hoppas att orken och lusten kommer tillbaka snart kram:)

http://malves.blogg.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

28 december 2007 09:42

Gott slut och gott nytt år önskar jag dig!

Jag har njutit för "fulla muggar" två kvällar i rad, av Jonas som Strindberg...synd att det bara var två avsnitt, kunde bänkat mig i soffhörnan mååååånga fler kvällar i detta sällskap!
Har kommit på att jag tydligen gillar ALLT som någon av Birro-bröderna på ett eller annat sätt har vidrört... (kan till och med stoltsera med att min näst älste son, fick en liten roll som skatare i Birros "Hammarkullen" för många år sedan! Sonen var ca. 12 år då och fick vara med i inspelningen under 1 veckas tid och göra det han tyckte var roligast av allt, nämligen åka skateboard och äta pizza! Och fick dessutom betalt, inte illa....fniss...)

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
UnderCover

UnderCover

28 december 2007 09:51

Hoppas du får sköna dagar med massor av så'nt som du vill ha, så att du kommer tillbaka snart - pigg och utvilad.

Kram!

http://undercover.bloggagratis.se

 
Anna-Lys

Anna-Lys

28 december 2007 18:13

Som ett litet varmt tack för ditt jätte-bra inlägg!!!

Fru Fundersam
Sigge Eklund håller till på Aftonbladet. Bloggarna där är mer i form av dagboksanteckningar. Givetvis ett klart brott mot såväl sedesamheten som Jante Law! Dagböcker var förr i tiden en bok försedd med lås och ofta undangömd för inte bara allmänheten utan även familj, inte minst syskon. Att likna detta förändrade beteende vid en narcissism är i mina ögon ett grovt generaliserande, snarare följer det per automatik det mediala samhällets nya handlingar. De flesta "böcker" eller bloggar som möjligen skulle kunna kallas narcissistiska är uppdiktade fantasier. Snarare skulle de kunna liknas vid allt annat artisteri som sker på scen ... om man sen anser att all kreativitet och konst är narcissism ... ja då sitter man där med skägget i lådan.

Av naturen har hjärnan behov av att skapa ordning i en tillsynes kaotisk värld. Det alldra lättaste att göra är då att generalisera och kategorisera för att få kontroll. Ett annat sätt kunde ha varit att inte jämföra det nya med det gamla utan att i stället fånga in det nya med nya ögon. Frågan som äterstår blir då kanske - är det något nytt, eller är det bara nya verktyg och nya kommunikativa medel?

Bekräftelse är en annan generalisering, i så fall skulle alla människor vara bekräftelsesökande så fort de öppnar mun, eller demonstrerar mot något orättfärdigt i världen. För mig är det ingen skillnad om det görs på ett plakat på stan, eller på en blogg ... tja det är väl en sanning med modifikation ety bloggen har säkerligen större möjlighet att nå ut.

Allt går att tolka, du har så rätt, så rätt ... och det som är spännande är själva mångfalden av tolkningar!!

Anna

Som förövrigt aldrig har tänkt färdigt ... är alltid mitt i.

Gott nytt avvaktar jag lite med ;-)
Tänkte göra en neo-narcisstisk sådan senare *blink, blink*


(( kram ))

http://anna-lys.blogspot.com

 
Anna-Lys

Anna-Lys

28 december 2007 18:15

Är du bloggtrött????

Du strunt i att blogga,
fortsätt diskutera mera!!!!!

Tackar på förhand ;-)

http://anna-lys.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Fundersam

28 december 2007 19:08

Tack själv, Anna-Lys!
Jag jobbar ju själv med mitt bekräftelsebehov. Tänker mycket på hur andra uppfattar mig. Det är väl bland annat därför jag bloggar. (Förr tänkte jag ALLTID MER på hur andra uppfattade mig, än vad jag själv ville ...)Men som sagt jag JOBBAR med att stå för det jag menar, gör och vill. Och för min rätt att samtala och kunna ändra mig. ATt kommunicera är ju att vara människa. Men jag slirar i min förmåga att kommunicera på ett bra sätt, ibland.

Funderar över ANSVAR och det "oetiska" att INTE ta ansvar för sina ord och handlingar.

Och jag lider av att inte kunna ORKA ta ansvar längre. Fast egentligen ska mitt ansvar i detta nu, vara fokuserat till att ta hand om mig själv och min hälsa, i första hand. Men det är så tråkigt att inte kunna "vara med" i farten, festandet, arbetslivet, diskussionerna, gemenskapen ... Det är så "sorgligt" att äga bara en spillra av sin forna ork.

Å andra sidan blir man ju förmodligen klokare med åren ....

Några tankar som svar, från en fullkomligt utschasad Fru.

 
Anna-Lys

Anna-Lys

28 december 2007 19:40

fru Fundersam
I bloggvärlden tycker jag att du framstår som en kvinna med skinn på näsan ... men som emellanåt verkar drabbas av dåligt samvete för det.
Snälla du våga vara du!!!!

Du fundelerar över ansvar och oansvar över handlingar, kan du vidareutveckla med lite mer kött på benen?

Ups ... det gjorde du ju precis :-)

att orka är subjektivt och relativt. Det är vi själva som sätter upp mål och medel när det gäller aktiviteter som ej är knutna till det dagliga varvet (arbete & hem). Man måste inte uppskatta det sociala spektaklet bredvid. Ork för mig hänger intimt samman med inter-esse ... är jag inte i mitt esse så int f-n orkar jag.

Det gnistrar om dig när du skriver, kanske är det där du befinner dig i ditt esse ... då är det det som är party!!!

Du kallar det att vara en "spillra", det är dina värderingar som gör det, tror jag. Det kan också ses som mognad, ett steg till i utvecklingen, där det inre måste få större plats än det yttre. Bloggning kan vara en sån väg till att det inre och det sociala möts ... fast att du sitter i morgonrock, okammad och med yllefilt om knäna. Ditt inre är precis lika fängslande som förut, om inte mer!

nog är du klokare med åren!!!

http://anna-lys.blogspot.com

 
Ingen bild

Filifjonk n vinkar

28 december 2007 22:11

Å kära fru Fundersam: Ett riktigt gott slut på året till dig och de dina samt ett gott nytt år med alldeles orört där ingenting ännu är gjort på. Vi har lite att fylla upp sen då. Vila dig du bloggen finns kvar ropa när du är tillbaks!
Nyårskram till dig.

 
Ingen bild

Alexandra

28 december 2007 23:18

Bugar och tackar allra ödmjukast för allt intressant, roligt och stimulerande som du delat med dig av under året som gått!

Tänker att ansvar inte är det vi tror, ett tungt ok, utan snarare att svara an till det som är inuti en själv. När jag läste det första gången blev jag glad och något lättade inom mig. Du har säkert hört det förut ... men visst är det fint?

Ett riktigt Gott Nytt År till dig och Herrn!
Det stundar nya tider!

kram

 
Tant Tagg

Tant Tagg

30 december 2007 19:54

...hm...ja, vad säger man?
Det är mycket som har sagts redan, här.
Att ta time-out från bloggandet kan nog vara bra om man känner att det blivit ett KRAV att säga bra och meningsfulla saker hela tiden. Men det är inte meningslöst att läsa din blogg! Och inte egoistiskt att säga vad man tycker.
När det blir för mycket i bloggvärlden stänger jag av. Datorn alltså, en stund, ett tag eller några dagar. Det är alltid bra.
Men jag hoppas snart på återseende när lusten återvänder.
GOTT NYTT ÅR!

http://www.tanttagg.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

30 december 2007 20:12

Rätt, önskar dej gott nytt år med mycket egen tid.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Fundersam

30 december 2007 22:38

Frun tackar för alla kommentarer
och inväntar lusten ....
Kommer snart åter ....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards