Direktlänk till inlägg 6 februari 2008

Meningslös uppmaning

Av Fru Fundersam - 6 februari 2008 19:27

Gör något istället för att tjata!

Så kan jag tänka om mig själv och mina tröttsamma funderingar.

Och då blir jag bara ÄNNU tröttare.



 
 
Di

Di

6 februari 2008 20:29

Jag tror någonstans att det är ett mönster vi lärt oss, att "klaga" för att inte vara bättre än någon annan, att bli "sedda" på ett vis..genom att nedvärdera oss själva i tanke så blir det ju inte bättre, men det är tryggt..Bakom varje tanke finns en "belöning" dvs..om jag tänker tanken..jag är tjock, så belönar jag mig själv genom att säga att jag inte respekterar mej själv, låter urbota dumt kanske, men då får jag ocskå en anledning att "belöna" mig för tanken..jamen om jag är så tjock och inte kan banta så kan jag ju ta kakan..inte för att jag själv tänkte det..utan det gick automatiskt..utifrån ett inre belöningssystem vi lärt oss. Jag har kommit på att för mig är "belöningen" att vara omtyckt med mat..att det är en skön känsla jag känner igen..för var jag ledsen så tröstades jag med något att äta..vilket skapar en skön känsla av att någon sett mig, och jag får något av det..även om det är fel..hade varit bättre att jag fått en kram..istället.kanske? Jag vet inte..kroppen är märklig..hjärnan och handling går inte alltid hand i hand. Men man får träna..hitta vad som gör att man väljer att göra/säga det man gör..ja kanske är det trots enkelt allt att man inte blivit lärd att älska sig själv..för att det är fult (janten)att älska sig själv, vara bättre..än andra.. starkt präglat..

Tycker du ska vara stolt över dig..och säga att du är bra, fast du inte tycker det alla dagar..man kan ljuga för sig själv..istället för att ljuga att man inte är bra (för det är ju en lögn egentligen, alla är bra på ngt ;) så kan man ljuga om sig på ett bättre sätt..det är iallafall lika sant som första lögnen:)...nu blev det virrigt..KRAM...och hoppas du förstår något jag skrev...

http://diqueen.blogg.se

 
Manne

Manne

6 februari 2008 21:42

Att fundera är bra.
Reflektion är det som för oss framåt.

Ös på!

Kram

http://one2many.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

6 februari 2008 22:03

Det pyser ur en överhettad hjärna ....
Men visst handlar det om att reflektera. OCH att agera. Och du har så rätt Di, att det känns ovant att älska sig själv, för att vi lärt oss att inte förhäva oss. Men det är ju en knäpp tanke. Det handlar ju bara om att älska=respektera, vara vänlig med sig själv.

Tack, tack båda för uppmuntran!
God natt!!!!!

 
Ingen bild

Filifjonkan

7 februari 2008 11:03

Hm jamen vadå göra något det gör du ju..du gör ju allt och har gjort med,,du är mitt i livet,
bara att hänga med Flfijonkan funderar inte på saker varför de är si och så utan accepterar att nu är det så här och ingen har sagt at det skall va på något annat sätt ju.Ytligt ja,,enkelt ja,,,som man säger älska dig själv för den du är inte för den du skulle vilja vara,,kramisar i mängder till dig bloggvän som skriver så fint som givit oss så många härliga gamla sångtexter tx,,,och så många dikter som man tycker om. Tack för dem så många tips om radio och tv program en massa kultur har du tipsat om också tack för dem.:) Må solen lysa på dig idag

 
Ingen bild

Fru Fundersam

7 februari 2008 11:09

Tack, Fjonkan. Det värmer!!!! (Bra eftersom den vanliga solen endast lyser med sin frånvaro)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards