Alla inlägg den 27 februari 2008

Av Fru Fundersam - 27 februari 2008 18:26

Är du det? En Library Lover?

Inser du vilken skattkista ett välskött bibliotek är?

Med engagerad personal som brinner för

  • att tillhandahålla information - om allt!
  • kulturella frågor
  • att hålla liv i folkbildningen ...
  • kärleken till det skrivna ordet
  • att läsandet (med ögon & öron & andra sinnen) ska vara en rättighet för alla.

Här finns en länk till Library Lovers.

Klicka och läs mer!

Där kan du beställa en knapp också.

knappVill du ha en egen
Library Loversknapp?
Av Fru Fundersam - 27 februari 2008 16:38

Ibland känner jag mig som en skiva som hakat upp sig.

(Ni som är lite äldre vet väl vad jag menar med en skiva ...)

Jag fastnar bara när jag tänker på mitt "utanförskap",

så nu är det dags att torka ögonen och sluta fundera

över den eventuellt storartade framtiden ...

som yrkesmänniska ...

och istället ägna sig åt mer påtagliga trevligheter igen.

Som att fålla dukar.

Inför festen. 



Av Fru Fundersam - 27 februari 2008 15:13

Att ta sig från sjuktillvaro till en friskare tillvaro, är inte alltid lätt.

Att ta sig från "bidragsberoende" är ju heller inte alltid lätt.


Även om man i hela sitt friska liv arbetat och betalat skatt och a-kasseavgift. T o m som sjuk har Frun betalat in till a-kassan, men nu ser det ut som om a-kassan inte kommer att kunna hjälpa Frun med eventuellt behövd ersättning ... 


Just nu ser Fru Fundersam risken att hamna utanför sjukbidrag och a-kassa. För så kan det bli om jag ställer mig till arbetsmarknadens förfogande men inte får något jobb.


Har man varit sjuk i mer än fem år, får man ingen a-kasseersättning vid arbetslöshet. Så det är inte alldeles lätt att gå ut och söka jobb, eftersom man står helt pank om man inte direkt hittar ett arbete.


Och Frun skulle vilja testa att arbeta i bara liten omfattning, för att se hur det bär ... Då går det att behålla sjukbidraget och ansöka om prövotid, när man uppbär sjukbidrag. Så kan man testa att jobba i högst tre månader med både lön och bidrag. Sedan kan man "ställa av" bidraget - ha det vilande - en tid medan man jobbar.


Men det förutsätter att man har någon arbetsplats att testa på. Och det förutsätter att man orkar trappa upp vartefter. Hos en arbetsgivare som är villig att vara flexibel. Och var finns den arbetsgivaren????


Eller så ska man starta eget.

Då kan man göra precis som man vill och orkar.

Satsa på sina vilda idéer. Härligt!! 

Men då krävs det att mitt företag går med VINST direkt, för att jag ska klara uppehället, när mitt (lilla) sjukbidrag försvinner.

Och några starta eget-bidrag blir det ju inte heller tal om,

till en som varit sjuk och inte stått som långtidsarbetslös ...


Så, snacka om utmaningar .... 

Livet är stenkul!

Tro på mig, jag är tjej! 

  

Av Fru Fundersam - 27 februari 2008 11:09

Full av idéer.

Men räcker orken?

Och klarar jag "bakslagen" och motgångarna?


Jag vill lära mig att surfa på vågorna.

Att hoppa från glädje till glädje, glida fram,

utan kallsupar och djupdykningar. 


Men det är inte alltid som det finns någon förankrad tross,

eller ens någon drivved att hålla fast i, där ute i havet.

Har jag möjligen några änglavingar som kan bära?



Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards