Direktlänk till inlägg 15 februari 2008

När skola, arbete och liv blir en kär lek

Av Fru Fundersam - 15 februari 2008 09:48

Det finns en skillnad i att bara prestera och att arbeta med sann glädje.


Blev tipsad av margus att se Klass 9A på SVT. Tack för tipset!

Jag tittade på första avsnittet på webben. Det är en dokumentärserie som handlar om ett försök att byta ut alla lärare i en klass, på en av Malmös sämst presterande skolor, och sätta in landets bästa pedagoger för att se vad de kan göra med barnen/ungdomarna i klassen. Serien visar sedan hur lärarna arbetar med klassen.


OK, det är teve, men det är intressant och känns mycket äkta!

Lärorikt som tusan, måste det vara både för andra lärare och föräldrar.

Och politiker.


Jag kan ibland själv känna mig som om jag var en 15-åring som inte vet vad jag "ska bli" och hur jag ska vara. Jag minns det så klart, oroskänslan och rädslan inför att inte duga. Det var som om man hela skoltiden var tvungen att bevisa att man dög. Bevisa sitt värde. Och det var en olustig känsla. (Den finns inom mig fortfarande, trots att jag ju bevisligen har dugt till en massa bra yrkesprestationer och föräldraskap och vänskapsrelationer och en hel del annat).


Men jag blir så hoppfull av att se de engagerade lärarna i serien. För det jag ser i första avsnittet av tevedokumentären, är en berättelse om vad kärlek kan göra skillnad. Kärlek som "kär lek". Jag ser lärare som bryr sig om och möter sina elever med varmt hjärta och tålamod.


Precis så som livet ska tas - som en kär lek, inte som blodigt allvar.

Möter man barnen med kärlek och låter dem arbeta med en kär lek, istället för att klaga på dem, bråka på dem, skrämma dem till lydnad, hota dem och häckla dem för deras svagheter, då kan man nå resultat som är mycket större än poäng på skrivningar och prov. Då kan man ingjuta livsmod och självkänsla och vänlighet och kärlek i ungdomarna/medmänniskorna. Och DÅ kan de leva i kärlek och få bättre förutsättningar att prestera bra i skolan. Och senare i livet. 


Jag rekommenderar alla att titta på seriens första avsnitt!

Avsnitt 1
sänds åter på TV idag och imorgon:
SVT1 2008-02-15 17:00:00
SVT24 2008-02-16 20:00:00

Det kan ge lärdomar långt utanför skolans värld också. 

Om bemötande & respekt för medmänniskan.


Själv ska jag förstås försöka följa hela serien. (Det blir visst 13 avsnitt!!!)

Nästa avsnitt sänds på  fem olika tider på TV. Första gången på tisdag.



(Tack och lov att webben också finns, så att man slipper passa tevetiderna) 


Här är lärarna på en bild från svt:

Och här kan man läsa deras tips om hur man blir en bra lärare.


Läs mer om serien här.


 
 
Eva

Eva

15 februari 2008 18:48

Håller med dig, med tålamod, engagemang och lek kommer man långt. Respekt för varandra och goda relationer är grunden för allt. Intressant inlägg och klokt!
Tack för dina ord på min webbplats.

http://www.storalilla.se

 
Tant Tagg

Tant Tagg

15 februari 2008 22:00

Ja, serien är att rekomendera!
Mycket bra gjord och den tar allas perspektiv!
Matteläraren är en otrolig personlighet!

http://www.tanttagg.bloggagratis.se

 
Sago

Sago

16 februari 2008 02:42

Blev också imponerad av serien. Ser fram emot fortsättning.
Ha en skön helg!

http://sagolikt.wordpress.com

 
Stefan

Stefan

19 februari 2008 14:41

SVT är duktiga på egena produktioner! Jag är ett stort SVT fan!;)

http://stefansvedberg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards