Direktlänk till inlägg 27 februari 2008

Sjukbidrag vs utan a-kassa

Av Fru Fundersam - 27 februari 2008 15:13

Att ta sig från sjuktillvaro till en friskare tillvaro, är inte alltid lätt.

Att ta sig från "bidragsberoende" är ju heller inte alltid lätt.


Även om man i hela sitt friska liv arbetat och betalat skatt och a-kasseavgift. T o m som sjuk har Frun betalat in till a-kassan, men nu ser det ut som om a-kassan inte kommer att kunna hjälpa Frun med eventuellt behövd ersättning ... 


Just nu ser Fru Fundersam risken att hamna utanför sjukbidrag och a-kassa. För så kan det bli om jag ställer mig till arbetsmarknadens förfogande men inte får något jobb.


Har man varit sjuk i mer än fem år, får man ingen a-kasseersättning vid arbetslöshet. Så det är inte alldeles lätt att gå ut och söka jobb, eftersom man står helt pank om man inte direkt hittar ett arbete.


Och Frun skulle vilja testa att arbeta i bara liten omfattning, för att se hur det bär ... Då går det att behålla sjukbidraget och ansöka om prövotid, när man uppbär sjukbidrag. Så kan man testa att jobba i högst tre månader med både lön och bidrag. Sedan kan man "ställa av" bidraget - ha det vilande - en tid medan man jobbar.


Men det förutsätter att man har någon arbetsplats att testa på. Och det förutsätter att man orkar trappa upp vartefter. Hos en arbetsgivare som är villig att vara flexibel. Och var finns den arbetsgivaren????


Eller så ska man starta eget.

Då kan man göra precis som man vill och orkar.

Satsa på sina vilda idéer. Härligt!! 

Men då krävs det att mitt företag går med VINST direkt, för att jag ska klara uppehället, när mitt (lilla) sjukbidrag försvinner.

Och några starta eget-bidrag blir det ju inte heller tal om,

till en som varit sjuk och inte stått som långtidsarbetslös ...


Så, snacka om utmaningar .... 

Livet är stenkul!

Tro på mig, jag är tjej! 

  

 
 
Tant Tagg

Tant Tagg

27 februari 2008 17:18

Till det här krävs det att vara kroppsligt frisk och stark! Och psykiskt!

Det är inte kosntigt att många blir bidragsberoende när det ges så dåliga förutsättningar för att kunna resa sig igen.
Själv är jag begåvad med en anställning, även om jag förlorat min arbetsplats, som jag kan gå tillbaka till så småningom.

Troligen kan jag inte arbeta full tid och troligen måste jag få andra arbetsuppgifter, men frågan är om min arbetsgivare har ett av de där lättare arbetena som Aliansen säger att arbetgivaren ska erbjuda. I och med att arbetsgivaren fått ansvaret så upphör allt annat ansvar från föräkringar och samhälle.
Och kan inte arbetsgivaren ge mig ett jobb som jag är tillräckligt arbetsför för, kan jag sägas upp p.g.a arbetsbrist.
Alla inblandade vill jättegärna att man ska starta eget, men det förutsätter att det är friska människor som startar eget.

Nu har ju också Aliansen tänkt sig att Försäkringskassan och arbetsförmedlingen ska samarbeta i större utsträckning i fall som ditt. Det har vi inte sett än. Så följ mitt råd och håll dig framme, när det gäller vad som händer med våra socilaförsäökringar, den politiska debatten och subdebatten på bloggarna, i den närmaste framtiden. Om inte annat för att ha de till hands när du ska kräva sina rättigheter.

Jag förstår att det inte är lätt och det är enkelt att säga LYCKA TILL, men lite hopp måste vi som är sjuka ha!


http://www.tanttagg.bloggagratis.se

 
emma

emma

27 februari 2008 17:24

i värsta fall får du prostituera dej som pengabackup ;)
nää, man ska aldri hindra sina drömmar för att man tror att inte cashen ska räcka till! ..såvida det inte är nåt extremt man hade planerat då ^^

http://emmabrunnfors.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam tackar

27 februari 2008 18:17

Råg i ryggen. Det behöver man.
Tack!!

 
malve

malve

27 februari 2008 19:55

Sitter i samma sits eftersom jag varit mammaledig innan jag blev sjukskriven, OM jag nu ska plugga istället för att gå tillbaka till mitt jobb så har jag ingen a-kassa sedan. Känns nästan som att jag måste tillbaka till jobbet...

Att våga tro på sej själv, det är väl det det hänger på i slutändan. Inte så lätt alla gånger...

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

28 februari 2008 17:37

Men pluggande kan ju ge nya möjligheter också ... Passa på medan du är ung!
Fru Fundersam vet massor av kurser som hon skulle vilja gå. Men studiemedel ...
"Bidragsdelen kan du få till och med det år du fyller 54, men rätten att låna begränsas redan från det år du fyller 45. Detta innebär att antalet veckor du kan få studielån minskar successivt från det år du fyller 45."
För Fruns del är rätten till studiemedel redan avverkad. (Jag har lånat min kvot redan, nä jag utbildade mig som ung.)

 
malve

malve

29 februari 2008 15:09

Ja, det är nog så - Nu eller aldrig! Och det är ju en massa OM som ska till för att det ska gå snett sedan.

http://malves.blogg.se

 
margus

margus

29 februari 2008 22:23

Bra uttryckt!
Vi har blivit grundlurade, svindlade.
Det är det nya utanförskapet.
Tycker bättre om den gamla regeringens utanförskap i så fall. Där fanns i alla fall någon som höll under armarna.

Vanligen brukar jag följa diskussionerna i detta ämne, just nu orkar jag inte ta till mig mer. Det är vidrigt och bara too much.

Mp:s förslag om gemensam Fk och Af är kanske bra. Då kan de inte skicka oss mellan sig utan måste ta ansvar... kanske.

http://margus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

evany

4 juni 2010 20:08

För bara 30 år sedan - de som då var vid makten i regeringen. De tog bort - slopade - skrotade - lärlingsplatser - att få gå som lärling hos en Mentor - för att få lära sig ett yrke och komma in i det... DET - tog den regeringen bort - för svenska folket. Och alla hänvisades istället - även då praktikerna - till att bara läsa i böcker (billigare att ge alla en bok som ärvs - än att låta folket få gå på studiebesök - och få praktisera - och få lärlingsplatser. En bok - kostar avsevärt - mindre. Det sparades kronor - på människors rättighet - som även inkluderar - rätten att få ta till sig kunskaper - rätten att få utveckling och få lära sig saker - rätten att få ett yrke. DET - tog den regeringen bort - bestal praktikerna - deras enda väg till kunskap och utveckling. TACK - ni som satt vid makten - då. (Det var inte den nuvarande regeringen) däremot - så har den nuvarande regeringen - uppmärksammat problemet - som blev - av detta tidigare illa valda beslut som annat parti tog för massa år sedan. Den nuvarande regeringen - vill ända på det som då - förstördes. De vill återinförskaffa - mer yrkesskolor - mer praktikplatser - mer lärlingsplatser - åter igen. Å DET - är bra. Och allt detta - börjar med - redan tidigt - då de ska välja vägar då de går ur grundskolan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards