Direktlänk till inlägg 2 december 2007

Balansera elementen inom en

Av Fru Fundersam - 2 december 2007 20:05

Balans

Bilden “http://www.akupressur.se/ying.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.


Min shiatsugivare sa att jag har alldeles för dålig energi

i njurmeridianen och alldeles för mycket i gallmeridianen.

Så den av er som vet något om ki, alternativmedicin och

österländskt tankesätt kanske förstår mer än jag ...


Jag läser på allt jag kan i en bok jag har med olika

massagetekniker - bland annat shiatsu - och ser om

jag förstår bättre om de olika elementen och våra meridianer.


Jag ska i alla fall inte äta kylskåpskall mat (yoghurt) och

inte dricka så mycket kaffe och vin.


Men däremot äta varm mat, gärna åt det söta hållet

- rotfrukter - och dricka rent vatten. Det låter klokt.

Jag försöker sköta om mig bättre.


Nu blir det varmt potatismos och svampstuvning.












 
 
Anders

Anders

3 december 2007 00:16

Med risk att inte få vara kvar som din bloggvän längre: ta det där med ki, meridianer och energiflöden med mycket stora nävar salt. Kostråden är väl helt OK om du inte är har diabetes. Dra ner på kaffe och vin låter väl som något vi borde göra lite till mans (kvinns?)

Det är jätteskönt att gå till någon som verkligen tar sig tid med en, och där är "vi" inom sjukvården jättedåliga. Vi borde kunna ha samtal, hälsorådgivning och inte bara ta emot den som är direkt sjuk. Men köp inte alla förklaringar rakt av. Det hade varit underbart om det fungerade att känna med händerna eller titta i ögonen var felen satt, men tyvärr...

http://ysse.bloggagratis.se

 
Tant Tagg

Tant Tagg

3 december 2007 17:09

När man har svaga energier är det viktigt att äta varm mat, precis som du blivit rådd till. Men av en akupunktör, som behandlade mig mot min allergi som också har att göra med låga energier, sa han att jag skulle äta varm mat. Så då blev det slut på råkosten. Men det räckte med att maten var upphettad och den kunde ätas ljummen och rumstempererad. När man upphettar maten tillför man energi (=värme) Råkostsalladen fick alltså wokas lite lätt först.....
Rumstempererat vatten är också bra för de som behöver tillföras energier. Alltså inte kallt direkt från kranen!
Skydda även nacken från att bli kall, från drag och ifrån "vindtjuvar". I nacken kan energier "smita ut". En scarf eller schal hjälper att hålla energierna på plats.
Den österländska medicinen och behandlingarna är inte alltid det konventionella sättet att tänka!
Somliga skulle väl tro att man är tossig.

http://www.tanttagg.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

3 december 2007 17:22

Låter gott med potatismos och svampstuvning.
Jag har en teori om mat... inte för varm och inte för kall, då blir det bäst för kroppen!
Fast då får man ju räkna bort glass förstås... ;)

http://Frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

3 december 2007 19:36

Kan tro att du inte köper alternativmedicinen rakt av Anders. ;-)
Själv skulle jag vilja att läkare av idag kunde VÅGA lära sig lite österländskt tänkande OCKSÅ - att KOMBINERA med den västerländska medicinen.
Det lättaste är ju alltid att välja antingen eller, men jag vill vara öppen för både och.

 
Ingen bild

Alexandra

3 december 2007 20:13

Både och är aldrig fel. Den kinesiska medicinen har funnits i femtusen år och är väl beprövad. På många (kanske alla?) sjukhus i Kina finns traditionell medicin inkorporerad. Men mycket är naturligt. Allt Tant Tagg säger är fullkomligt självklart, ändå kan vi glömma eller missa. Om vi har låg energi ska vi tillföra energi (värme) har vi för hög så tar vi bort ( vi tar av oss när vi svettas). Tittar man på ett psykologiskt plan på vad som kopplas till ex njure och galla enligt traditionell kinesiskt medicin så kan man faktiskt få en massa intressanta kopplingar till det som sker i kroppen ... Tycker det är jätteroligt att du e nyfiken, Frun! :-)

 
Ingen bild

Fru Fundersam

3 december 2007 21:32

Tack! Kloka kvinnor är ni - Alexandra och Tant Tagg!!! Må GOTT!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards