Direktlänk till inlägg 3 december 2007

Vem kan kalla sig stresstålig????

Av Fru Fundersam - 3 december 2007 21:32

Ibland kan det trösta att läsa om att det finns förklaringar,

som ligger utanför mig själv.

Det är inte bara min "bristande förmåga" som ...


Läste nyss en artikel där forskaren Susanna Toivanen menar att

Susanna Toivanen
Foto: Stockholms universitet

det inte hjälper med att "vara stresstålig" i en dålig miljö.

Förr eller senare ....


Tänk om alla arbetsgivare förstod det!

Och inte fortsatte att annonsera efter "stresståliga" medarbetare,

utan erbjöd ett juste arbete med en juste arbetsmiljö! 


Ingen mänsklig varelse kan tåla hur mycket som helst.

 
 
Filifjonkan nickar och hummar

Filifjonkan nickar och hummar

4 december 2007 16:49

Jahapp du har så rätt fråga själen bara så får du rätt svar om du skulle tveka! trevligt att du är i full gång med målarpenseln skulle behöva dig här,,,, en toadörr som varit vit och fin behöver en ny strykning har blivit skavd av tidens tand..

http://filifjonkan-se

 
margus

margus

4 december 2007 23:23

Sanna ord i rättan tid! Har själv mött frågan "men klarar du stressen, då..." när jag sökt jobb.
Citatet ”alla kokar, men vid olika temperaturer” i artikeln var en höjdare. Och det där med att kvinnor biter ihop under stressen tror jag benhårt på. Mäns mantra "det ordnar sig" är nog en bra inställning. Värt att ta efter. Har börjat lära mig det nu, lite sent, men bättre än aldrig.

http://margus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

4 december 2007 23:30

Ja, margus! Jag gillade också det citatet :-)

Filifjomkan: Jag hinner inte hälsa på dig och hjälpa dig med målningen nu .... Kanske efter jul??? ;-)

 
Ingen bild

La famiglia

5 december 2007 22:34

Jag är till och från referens för folk som söker nya jobb (I och med mitt jobb som projektledare får jag förmånen att ofta byta arbetskamrater, och träffar därför många människor) och ofta får jag frågan om personen i fråga är stresstålig. Då stiger den facklige förtroendevalde fram och skäller mer eller mindre ut den idioten som formulerar en sådan fråga.

 
Anders

Anders

6 december 2007 23:28

Kul att se en forskare som använder Antonovsky. KASAM och salutogenes läste vi om på min termin på sjuksköterskeprogrammet. Aron Antonovsky var (är?) israelisk sociolog som ställde sig frågan varför vissa överlevande från koncentrationsläger hade klarat det utan större men. Han gick in för att leta faktorer som befrämjade hälsa (salutogenes) snarare än sådant som ledde till sjukdom.

http://ysse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

7 december 2007 08:57

Själv har jag tänkt att JAG är stresstålig. Jag har ju uppenbarligen klarat SÅÅÅÅ mycket i mitt liv ... Men faran är ju när man ser sig som "tålig", är att man "kämpar" för mycket. Över sina gränser. Och till sist blir man fartblind och har inga naturliga spärrar mot sitt dumma beteende ... (som ju var positivt från början).

Ja, Anders, KASAM och salutogenes kan nog leda oss på bra vägar ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards