Alla inlägg den 11 mars 2007

Av Fru Fundersam - 11 mars 2007 19:52

... så ringer min bror.Och meddelar att pappa har blivit sjuk.Och jag äter. Packar väskan och åker norrut till mamma.

Av Fru Fundersam - 11 mars 2007 15:23

.. med reglar runt rör och golvbrunn, ekofiber, kutterspån och skivor ovanpå ...Hur många skruvar det är som gubbarna skruvar i, vågar jag inte drömma om.Istället bakar jag sockerkaka, lagar mat och diskar som den värsta hemmafrun. Och det är minsann tillräckligt jobbigt för en trött fru som annars inte är så noga med saker och ting ...Jobbarhelger tar på mina krafter också!

Av Fru Fundersam - 11 mars 2007 15:09

Hör på radion att i en undersökning som frågar om hur jämställda vi är hemma, så svarar de flesta att vi ÄR jämställda. Kanske tycker de som svarat att det är så i deras familj. Kanske svarar de så därför att de inte vill erkänna att det inte funkar så bra ...Men frågan är vad jämställdhet är.Ibland tror jag att jämställdheten ser olika ut i mannens och kvinnans huvud. Och att den varierar från person till person. Om man inte pratar igenom hur man vill ha det, så kan man ju aldrig motsvara varandras förväntningar ...Om man nu ska det?Vem har sagt att den är bättre som byter gardiner sju gånger per år än den som inte byter alls, men umgås, pratar och är närvarande?Var går gränsen för hur mycket och ofta man ska handla, städa, laga mat, tvätta och diska? Och vem bestämmer HUR man gör detta?Det finns ingen mall som är den rätta för alla. Jag tror att vi skulle vinna mer på att acceptera att vi har olika inställningar. Prata om det. Och komma överens med den eller dem man bor med om vad som är en lämplig fördelning av arbetsuppgifterna.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards