Alla inlägg den 19 november 2006

Av Fru Fundersam - 19 november 2006 17:43

Bland alla filifjonkor och andra Tove Jansson-anspelningar här och var på alla bloggar, kan Fru Fundersam inte låta bli att skriva ned den finaste visan hon vet, av fina melankoliska visor ...


MISANS KLAGOLÅT

En misa har jag varit i alla mina dar,
miserabel var min mamma och misären var min far,
en misa har jag varit och en misa vill jag bli;
det är så skönt att sjunka i mild melankoli.
Och om jag vore vacker och min näsa underbar,
beundrad utav alla och dyrkad av envar,
så skulle kanske någon som vore stor och rik
tillsända mig en ros i cellofan från en butik.
Men allting har en ända och lyckan flyr sin kos;
det finns för många taggar på varje liten ros.
Jag går i månens skimmer invid den svarta älv
och plockar anemoner och tänker på mig själv.


/Tove Jansson


Av Fru Fundersam - 19 november 2006 17:37

Sovmorgon till ett .... Vad sägs?Men mörkret kom tidigt idag. En stund i dagsljuset blev det dock. En närsynt Fru Fundersam stack ut nosen i novemberskymningen för att hjälpa maken att ta undan lite jox i trädgården ... Längtar till våren och hoppas på att kunna plantera fler rosenbuskar ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards