Alla inlägg den 14 november 2006

Av Fru Fundersam - 14 november 2006 17:40

I förra omröstningen frågade jag:
Får vuxna människor lov att balla ur/leka?

Ja, det är självklart - svarade 90 %
Somliga tycks tro det. Låt dom hålla på, så länge dom inte kommer nära mig - svarade 10 %

Fru Fundersam leker glatt vidare och hoppas att du också gör det!

Av Fru Fundersam - 14 november 2006 17:30

Läste på Maskrosblommans blogg ett inlägg om att flytta ofta. Och om att skapa sig ett hem. Inspirerades då till min nya omröstning, som ligger ute nu. (Tack!)

Somliga bär med sig hemmet var de går. Inom sig. De kan flytta oändligt många gånger och trivas överallt. Andra blir otrygga och vilsna av att bryta upp.

Vad behöver vi för att skapa oss ett hem? Blir det hemtrevligare av att tapetsera om? Av att skaffa blommor? Av att ställa fram minnessaker?

Se om du kan hitta ett alternativ att rösta på. Och lägg gärna till en fundering i kommentarer.

Det bästa med att resa bort är att komma hem efteråt

Av Fru Fundersam - 14 november 2006 12:01

Den som har sin moral och etik ganska klar för sig, den som redan funderat över gott och ont, den som tar ansvar, den som beter sig vänligt och respektfullt mot andra människor, kan med gott samvete vrida av pliktkranen och vrida på lusten!

Fru Fundersam låter LUSTEN styra alltmer.
Och allt mindre PLIKTEN.



Det gör gott och resultatet blir mycket bättre!

Av Fru Fundersam - 14 november 2006 10:53

Eftersom det ibland blir alltför korta (och slarviga) inlägg om viktiga saker, försöker jag här göra en något lite utförligare text om hur jag uppfattar orsakssamband ifråga om "utbrändhet".

Fru Fundersam har (i efterhand) lärt sig mycket om riskerna med att ta i för hårt.

Det går LÄNGE att skärpa sig, kämpa, anstränga sig. Att "ta i", "hugga i", "spotta i nävarna" - Det kan vara en intränad strategi att alltid vara den som orkar, klarar av , fixar. Ett slags PLIKT. Få en identitet av att vara den som stannar kvar och slutför. Den som alltid är noggrann. Den alla kan lita på. Den som orkar mest av alla. Den som tar ansvar - Men till sist går det inte alls!

Det har inte bara med FÖR MYCKET jobb att göra. Det har också med INSTÄLLNING att göra:
VARFÖR säger jag ja till allt?
Varför tror jag att det alltid är jag som måste?
Varför tar jag i?
Vad FÅR jag/vad GER det mig att jag tar i?
Är det bra för MIG att ta i så här

Om man har ett en prestationsbaserad självkänsla så är risken stor att man GÖR saker för att få beröm. För att stiga i graderna, för att andra ska godkänna / tycka om ... Det är inte hållbart i längden.

Så ett tips är att hitta sitt EGET värde, sitt eget jag, sin egen vilja, sin egen lust, oavsett vad andra tycker. Att bli trygg i sig själv. Att älska sig själv. Och att lyssna till sig själv. Vad vill JAG? Vad tycker JAG?

Sedan innebär så klart social samvaro att man får jämka och anpassa sig också. Men bara till en del. Inte så att man försvinner. Det är viktigt att värna om sina egna gränser och sin egen hälsa. (För om jag är vuxen, är det ingen annan än jag som har ansvar för det.)

Det som är beskrivet här, är en variant av hur man kan låta pressa sig själv till utmattning. Men det finns olika varianter så klart.

För att vi ska må bra handlar det nog om att vår tillvaro (jobb, relationer, privatliv) ska vara BEGRIPLIG och MENINGSFULL. Att vi ska känna SAMHÖRIGHET med andra. Att vi har en bra kombination av ansvar och handlingsutrymme. Resurser!

Och på en arbetsplats kan ju som bekant tillräckliga resurser saknas, medan viljan att prestera, eller kraven på individen att prestera, finns där tydliga. Kanske har individen ansvar för att prestera på en nivå där resurserna inte räcker till. DET DRAR KRAFTEN UR INDIVIDEN. En otydlig, obegriplig struktur och organisation kostar också energi. Och det är ju allas ansvar på en arbetsplats att se till att skapa balans. Vissa frågor handlar om ledningsansvar.

Och vissa ledare mår inte själva bra och klarar inte av att se sambanden på arbetsplatsen. De ser inte när organisationsmodellen hotar att göra medarbetarna sjuka.

Så det är inte alltid så lätt. Det finns nog inga snabba lösningar.
Inga listor som man kan pricka av en gång och sedan vara nöjd.

Att sköta sitt arbete, att driva ett företag bra, att förhålla sig väl till sina arbetskamrater/medarbetare och att leva ett gott, hälsobringande liv, är en ständigt pågående process

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards