Direktlänk till inlägg 5 mars 2007

Mannen av idag

Av Fru Fundersam - 5 mars 2007 14:30

Är mannen fången i en negativ mansroll?I en plåtdräkt?Men hallå, alla män ÄR inte svin.Många män ÄR goda män.Och när det blir för många klagomål på manssläktet, tar männen själv till orda. För att lyfta fram det goda hos mannen. I böcker, teater, debatt och filmer. Det är bra!Det goda mansidealet måste vara synligt.Men, hur medveten är gemene man om det egentligen? Hur viktigt det är med tydliga och goda förebilder?Och är det verkligen så lätt att hitta de goda männen?I en artikel i SvD skriver Lina Kalmteg om mansrollen i kulturlivet.Ur artikeln:Redan i tonåren ville Ronnie Sandahl skildra de goda männen – de som inte skrek hora på skolgården och inte våldtog i grupp. Men med tiden insåg han att det var ett ”idiotiskt projekt”.– Jag upptäckte att jag inte själv var den där nya moderna mannen som jag hade gömt mig bakom. Jag var ungefär lika vidrig som de flesta. Jag hade bara inte fått chansen att vara ett svin. När jag fick chansen tog jag den som alla and­ra för att jag trodde att det förväntades av mig.

 
 
Ingen bild

La famiglia

5 mars 2007 23:52

Ett oerhört viktigt ämne, och ett ämne som verkligen engagerar mig. Men jag vet fan inte vad jag ska skriva. Det är så svårt att sätta ord på tankarna, och i synnerhet när man är trött och nästan somnar framför datorn. Jag får väl ta till med det jag brukar säga. Världen skulle se annorlunda ut om lite fler pappor kramade sina söner lite oftare.

 
marie

marie

7 mars 2007 00:17

Det har du verkligen rätt i La!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

alexandra

7 mars 2007 22:54

Det var detta jag ville kommentera! Jag tänker att det är viktigt att se och förändra vårt mansförakt lika väl som vårt kvinnoförakt. För det finns också. (Får bli en kort kommenter pga den här datorn)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards