Direktlänk till inlägg 17 september 2007
Har jag lärt mitt barn en negativ könsroll?
Först måste vi väl titta på vad som ingår i könsrollerna.
Bli varse mönstret.
Sedan bestämma oss för hur vi ska agera med och gentemot könsrollerna och mönstret. Vad vill vi bidra med för våra barn?
På förskolan Tittmyran i Gävle har man funderat mycket på detta.
Och agerat.
När Elin, Niklas och deras förskolekompisar lämnade Tittmyran och gick vidare till skolan, märkte lärarna ganska snabbt att det var något speciellt med den här barngruppen. Pojkarna upplevdes som ovanligt lugna och trevliga med ett välutvecklat språk och social kompetens. Samtidigt var flickorna frimodiga, självsäkra och kunde göra sig hörda i gruppen. Flera lärare tyckte att flickorna tog lite för mycket plats och nästan dominerade – trots att de var färre än killarna.
Läs hela artikeln om vad Elin och Niklas berättar i SvD här.
Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...
Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt. Det får räcka så. Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...
Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ... Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...
Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till. ...
Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem? Det är nära nog otänkbart ... ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 | 27 |
28 |
29 |
30 | |||
|