Alla inlägg den 3 september 2007

Av Fru Fundersam - 3 september 2007 23:29

Frun har sett första delen av Birros Upp till kamp på Svt ikväll.

Det var en upplevelse!!!


Snyggt gjort i svartvitt, med mycket autentisk känsla,

där klipp från gamla filmer och teveinslag också varvades

med i handlingen. Och bra fart i berättandet!


Det var en laddad historia med fint skådespeleri.

Även om en del av skådespelarnas repliker var aningen

för moderna för att ha sagts då, på sextitalet.

(Åtminstone kändes det så.)

Men man blir nyfiken på hur det ska gå med dessa människor.


Musiken var skön!!! 

Och vilket jobb de lagt ned med hela serien.

Häftigt!!! Det måste ha satsats en hel del på research.

Bara det att "Lena" neg på scenen, efter sitt framträdande,

föräldrarna inte kunde engelska och att det röktes överallt.

(Fast kanske var det ändå lite överdrivet?)


Och listan med rekvisitörer och attributörer var också lång!!!! 


Frun är helt klart NÖJD och ska garanterat se de tre återstående

avsnitten, som också ska ta berättelsen framåt i tiden ... 

Här är en länk till en intervju med författaren och

regissören i Gomorron Sverige. Och om du missade första avsnittet

kan du ju se det på svt.se 


Av Fru Fundersam - 3 september 2007 23:02

Fru Fundersam har tidigare klagat så smått på att Radioteatern sänt en massa repriser på riktigt gammal teater. (Men Radioteatern påstår att det finns många som tycker att det är roligt att höra föreställningar från femtitalet ...) Nu till raka motsatsen:


Frun har fått ett tips på en intervju

om en ung författare som skriver ny radioteater.

Det handlar om Jennifer Nilsson

Hennes pjäs Min fru har MS, ska sändas i P1 den 6 oktober.

(Tack Sofia för tipset om intervjun!)


Fru Fundersam vet ingenting mer om Jennifer Nilsson,

förutom att hon är född 1984.


Spännande att höra vad det blir för teater ...


Annars  är det varierande teater i Radioteatern i höst.

Här är septembers pjäser. 


Av Fru Fundersam - 3 september 2007 19:57

Vemod och melankoli,

läser jag om på många bloggar idag.

Det är väl omställningen till hösten,

som gör oss sådana.

Sorgsna, längtande, tomma.


Herrn och jag har just tagit en promenad efter ösregnet och tittat på vattendroppar som glittrade av de låga solstrålarna i träden.

Vi har tänt i kakelugnen, så en skön värme sprider sig snart i Fru Fundersamhuset. 

Och Frun har poppat popcorn och ska sätta sig framför teven med Herrn.

Och kaffe ska det också bli.

Och snart: Upp till kamp!


Få se om inte modet vinner över vemodet snart ändå .. 


Av Fru Fundersam - 3 september 2007 13:58

Här är en alldeles fantastiskt vacker sång:



Jag ger dig min morgon 

Återigen gryr dagen vid din bleka skuldra

Genom frostigt glas syns solen som en huldra

Ditt hår det flyter, över hela kudden

 

Om du va vaken skulle jag ge dig

allt det där jag aldrig ger dig

men du, jag ger dig min morgon

jag ger dig min dag

 


Vår gardin den böljar svagt där solen strömmar

Långt bakom ditt öga svinner nattens drömmar

Du drömmer om nåt fint, jag ser du småler

 

Om du va vaken...

 

Utanför vårt fönster hör vi markens sånger

Som ett rastlöst barn om våren dagen kommer

Lyssna till den sång, som jorden sjunger

 

Om du va vaken...

 

Likt en sländas spröda vinge ögat skälver

Solens smälta i ditt hår kring pannan välver

Du, jag tror vi flyr, rakt in i solen

 

Om du va vaken...

 

av Fred Åkeström


Lyssna här på Cajsastina eller här på Fred själv eller här på Håkan


Av Fru Fundersam - 3 september 2007 13:29

I vems händer lägger du ditt liv? I vems händer lägger du ditt liv? I vems händer lägger du ditt liv?


Den som endast söker applåder utifrån har lagt hela sin lycka i andras händer.

Oliver Goldsmith (1730-1774)

Det händer ingenting om man inte gör någonting.

Lars Malmborg (1971-)



Frun ska nu ta sig i den berömda kragen.

En liten stund i alla fall.




Av Fru Fundersam - 3 september 2007 10:30

God morgon!

Kylan avtagit lite, tror jag.

Solsken och gott humör.

Det blir inget trädgårdsarbete idag för Frun,

men kanske något annat skoj.



Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards