Alla inlägg den 4 september 2007

Av Fru Fundersam - 4 september 2007 13:35


På en blogg hittade frun en länk till ett ställe där man kunde

laborera om bilder på sitt ansikte.

Och eftersom Frun gillar att leka, så satt hon fast där en stund ...


Här är några bilder av resultatet:


Så nu vet ni hur Fru Fundersam ser ut - i skrattspegeln ...



Av Fru Fundersam - 4 september 2007 13:22

Malve frågade efter texten till ett gammalt skillingtryck.


Så här går melodin.


Och här är texten:


I en sal på lasarettet

där de vita sängar står

låg en liten bröstsjuk flicka

blek och tärd med lockigt hår.

 

Allas hjärtan vann den lilla
där hon låg så mild och god.
Bar sin smärta utan klagan
med ett barnsligt tålamod.

 

Så en dag hon frågar läkarn,
som vid hennes sida stod:
Får jag komma hem till påsken
till min egen lilla mor?

 

Läkarn svarar då den lilla:
Nej mitt barn, det får du ej,
men till pingsten kan det hända
du får komma hem till mor.

 

Pingsten kom med gröna björkar
blomsterklädd står mark och äng,
men den lilla sjuka flickan
låg där ständigt i sin säng.

 

Så på nytt hon frågar läkarn
som vid hennes sida står:
Får jag komma hem till hösten
till min egen lilla mor?

 

Läkarn svarar ej den lilla,
men strök sakta hennes hår,
och med tårar i sitt öga
vänder han sig om och går.

 

Nu hon slumrar uti mullen
slumrar sött i snövit skrud.
Från sin tåligt burna längtan
har hon farit upp till Gud.





Av Fru Fundersam - 4 september 2007 12:17

När Fru Fundersam är ute och går, dyker det alltid upp (ibland fåniga) melodier i huvudet. De sitter där som berget under promenaden. Ofta taktfasta, efter gångtempot.

T ex den här:


En, två, tre, fyr,

fem och sex och sju.

Ut i skogen,

tåga alla nu.

Far går först

och Tummeliten sist.

Tyst det är,

ej rörs en enda kvist.



Av Fru Fundersam - 4 september 2007 12:03

En park kan se ut på så många olika sätt.

Här är Sveriges vackraste i år.

Tror att jag kan hitta någon detalj där,

som jag kan ta med in till Fru Fundersamträdgården ... 

Av Fru Fundersam - 4 september 2007 00:26

... måste vi bara gå in och hälsa på hos

en bloggkompis på denna sida där det

fortfarande lyser


Om inte annat bara för att få ett STORT leende

på läpparna innan vi lägger oss på vår "pillow". 


Sov gott Anna och alla ni andra

och "Throw your arms around me".

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards