Direktlänk till inlägg 28 maj 2007

Själens höjdpunkt (!)

Av Fru Fundersam - 28 maj 2007 22:27

Fru Fundersam läste just nu en artikel om ålder, där det står att Aristoteles menade att själen är på topp när man är 49 år, medan kroppen når sin toppnotering kring 30-35.

Hmmmm ... Kan det stämma?


Utdrag ur artikeln:

Redan Aristoteles funderade över ålderns betydelse.


Drygt tusen svenskar mellan 20 och 85 år tillfrågades om hur gamla de kände sig. Yngre än min biologiska ålder svarade sju av tio. Det svaret var särskilt vanligt bland dem som var över 55 år. Det här kan tolkas som att det är skamligt att bli äldre, men kan också vara ett bevis för att vi mår allt bättre.


Fru Fundersam känner sig nu bekväm i den ålder hon är. Och absolut inte yngre ... Men det har varit ett antal år då det däremot känts som om hon var ca 50 år äldre än sin biologiska ålder ...


Men alla hittills levda åldrar finns också kvar inom oss.

(Så ibland är Frun en liten flicka ...) 


 
 
G

G

29 maj 2007 08:01

Jaha, då är det utförsbacke sen då...

http://gilla.bloggagratis.se

 
helga

helga

29 maj 2007 08:38

Vad bra att själen är på topp vid 49, då har jag ngt att se fram emot om några år!!!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

30 maj 2007 16:55

Det där med att man känner sig ung tycker jag är en jättevanlig ursäkt för att det verkar vara skamligt att bli gammal. Man ska inte bara känna sig ung man ska se ung ut också. Vad betyder att "vi mår allt bättre" ? Har vi bättre fysisk hälsa? Ja, det tror jag att många har idag. vi är så hälso-, kost-, motions-inriktade att det har säkert gjort att många som är äldre mår bättre än vad de gjorde förr. Men jag tror att det är alldeles för många som inte är lyckliga, som har fått leva för länge med för många svårigheter och bekymmer, som inte trivs på jobbet och som har ett tungt liv. Då mår vi inte "allt bättre". Den psykiska ohälsan är nog större än vad man kan tro och det finns säkert ett mörkertal.
Så jag tror att i vår åldersfixerade kultur så vill vi alltid vara runt 25 och då ber man om ursäkt för att man t.ex är tant och 54

 
Ingen bild

Tant Tagg

30 maj 2007 16:57

Sedan kan jag väl tilläga att jag som tantens fanbärare, är nöjd med min ålder och känner mig som min ålder.

 
Ingen bild

Fru Fundersam

30 maj 2007 23:26

Kloka ord, Tant Tagg. Varför är det så viktigt att "känna sig ung"? Vad är det att vara ung?
Vad är det att vara gammal?

 
Alma

Alma

31 maj 2007 12:19

Min dotter på 22 hävdar att hon är "Sveriges yngsta tant" och jag är böjd att hålla med!

http://carpediem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards