Alla inlägg den 3 maj 2007

Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 22:12

Har städat lite.

Och tänker lägga mig och njuta.

Av sängen & läsningen ...

Sov gott alla kära vänner! 

Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 22:02

I vissa branscher anses man fortfarande kompetent om man är 40+.

T ex  inom den akademiska världen - som professor, läkare, bibliotekarie, lärare i vissa fall ...

(Men det är ändå inte alldeles säkert att samma normer gäller för män och kvinnor.)


Och i andra branscher är man ohjälpligt passé som 40+are. T ex inom mode, reklam, vissa serviceyrken, databranschen ...

(Särskilt som kvinna.)


Har ni kvinnor förresten tänkt på, att de arbetsbetyg man får före 40 års ålder ofta är överväldigande. Jag kan varmt rekommendera ... XX är såå kompetent ... Medan de arbetsbetyg man får efter 40 (om man över huvud taget lyckas få några) är mer strikta och intetsägande.


Fru Fundersam undrar om det kan ha att göra med att arbetsgivare (manliga) hellre vill ha unga (vackra & villiga) kvinnor omkring sig, än äldre, kunniga och bestämda kvinnor.


Låter jag bitter, eller? 

Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 20:17

Ja!!!

Nu är det vår.

Korna går på grönbete här i byn.

Och dom råmar.

Lyckliga dom!

Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 19:42

När Frun arbetade i fel bransch ...

med fel värderingar ...

och kände sig fel ...

hade hon en gång en fest för arbetskamraterna hemma hos sig.


Och plötsligt såg hon sina saker, sitt hem, sitt liv med deras ögon. Eller rättare sagt: vad hon trodde var deras ögon. Och hon skämdes.


Skämdes för sin gamla kökssoffa - den som hon egentligen älskade - och sina trasmattor - som hon hade lagt ut på golven med hela sitt romantiska jag. Skämdes för sin ålder, sina kläder, sina val ...


Nu ser jag att DET VACKRA och DET SANNA har överlevt. Och det är bara skönt att inte vara trendig, inte göra som andra tycker.


Jag är JAG. Med mina värderingar, min smak, mina drömmar.

Och det är MITT liv.

Jag duger bra som huvudperson i mitt eget liv.

Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 19:32

Joorå.

Fru Fundersam ska villigt erkänna att hon varit med Herrn och tittat på mosaik till duschrummet på övervåningen. Jo, för vi vill ju ha det bekvämt. Och snyggt. Eftersom vi numera sover på övre våningen i torpet, så vill vi ha en toa och en dusch där också. Så att vi slipper knata ner i spiraltrappan mitt i natten ...

Den som följer denna blogg, har kanske märkt att Frun förfasar sig över människors behov av lyxiga kök & badrum. Då kan man ju ifrågasätta undertecknads idé om att skaffa ett andra wc- och duschutrymme. Utöver badrummet i nedervåningen ...


Jaja. Jag är väl förtjust i bekvämlighet jag med ...


Ingen golvvärme och inget klinkergolv blir det i alla fall, utan vanlig gråvit plastmatta, vitt kakel 10x10 och en ljuvlig mosaik i olika blå nyanser som detalj kring inbyggda rör och vissa vinklar och vrår. Nu är det beställt! Dessutom en sten i grafitgrått som bänkskiva där ett runt vitt handfat (från Bauhaus) ska sänkas ned.


Imorgon kommer en glasmästare och tittar om det går att göra en duschvägg i glas under snedtaket ...


I ett gammalt hus får det hela tiden bli speciallösningar. Det mesta gör Herrn själv, men ibland måste expertis inkallas.


Övrigt som har fixats med idag: Frun har planterat tolv pelargonsticklingar som kom från Odla.nu. Har inte riktig kläm på vilka som ska få några av dessa små raringar ... för alla får inte plats i Fru Fundersams små och få fönster.

Men det låter så vackert med doftpelargoner, rosenknoppspelargoner och änglapelargoner ...


Och så dagens flax:

Frun missade bussen idag.

Och på så vis började hon planlöst gå, såg en skylt där det stod LOPPIS och vek av in på en gård.

Där hittade hon en smal, flera meter lång, randig och fantastiskt vacker trasmatta

(f d trappmatta) för 75 kronor samt en bred randig trasmatta i svarta och ljusa ränder för 50 kronor.

Hela och rentvättade!


Frun svimmade närapå av lycka.




Vackert & billigt - det är rätt kombination för Frun.


Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 12:47

I det här landet sägs vi vara åldersrasister.

Nu ska Fru Fundersam ut och luska i ålderskollandet ...

För det verkar ofta viktigt att man håller sig inom rätt åldersgräns för att få tillträde till jobb, utbildning, inträde ...


Och liksom andra bloggare börjar jag nu bli nyfiken vilken ålder DU har. DU som läser härinne. Men det finurliga är att du får vara anonym. Så svara ärligt nu: SOL eller MÅNE, JA eller NEJ ...

I min nya omröstning får du presentera dig med kön och ålder!


Förresten. Den förra omröstningen som jag hade var ingen hit.

Endast 15 personer svarade. (Jag tror att jag var ute och cyklade med mina svarsalternativ ...)


När kopplar du av bäst (utan droger) och hamnar i ett "annat" tillstånd?

När jag joggar 0 %

När jag stryker 20 %

När jag diskar 0 %

När jag skalar potatis 0 %

När jag klipper gräset 0 %

När jag cyklar 6.7 %

Annat 66.7 %

Aldrig 6.7 %

Av Fru Fundersam - 3 maj 2007 12:03

Det är skillnad på läsning och läsning.

Har två romaner på gång - de läser jag uppmärksamt och långsamt -  de ska jag skriva om senare.

Men eftersom jag plockar på mig allehanda böcker när jag är på biblioteket, så går jag emellan med att läsa hela eller bitar av dessa. Imorse skummade jag igenom Egogirl av Carolina Gynning. Måste se vad hon är för en person och hur hon tänker ...

Det var inget märkvärdigt. Ganska snällt och säkert ärligt, men rätt ointressant. Trots att det handlade om knarkande och sex och modellande ...

Kanhända blir med tiden hennes konst något bättre än hennes skrivande.

Sedan bläddrade jag igenom en hälsobok om vad man bör äta och dricka för att må bra (gärna ett glas vin varje dag om man är äldre) - inget nytt där heller - och så en bok om stilhistoria. Nu ska de lämnas igen. Jag behåller en novellsamling och en roman. 

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards