Direktlänk till inlägg 30 maj 2007

Rosa och blått

Av Fru Fundersam - 30 maj 2007 23:51

Fru Fundersam undrar ...

... varför H&M, Lindex, Kapp-Ahl och andra klädkedjor envisas med att göra flickkläder och pojkkläder för bebisar och småbarn. Okej, det kan vara fint med klänningar, men måste de vara rosa? Och måste jeansen för bebisar ha rosa stickningar och spetsar på sig för flickbebisarna? Och tuffa märken, dinosaurier och bilar på för pojkbebisarna?


Har vi verkligen inte kommit längre?

Är föräldrar så löjligt könsrollsbundna fortfarande?


Fru Fundersam vill se kläder i alla möjliga färger för både flickor och pojkar. Det är tråkigt att handla rosa/rött/vitt till flickorna och grått/blått/brunt till pojkarna.

 
 
G

G

31 maj 2007 07:56

Exakt. Varför blått och rosa??
När Gillas pojkar var små kläddes dom demonstrativt i rött och rosa ibland, men jag valde oftast kläder som jag sydde själv i blandade färger, inte blått företrädesvis.
Barn ska ha praktiska kläder, bekväma att leka i. Jag såg nyligen en baby 2-3 månader iklädd jeans. Det såg inte skönt ut...

http://gilla.bloggagratis.se

 
siri

siri

31 maj 2007 08:35

då kan man ju handla av mig, eller på blingo! haha!

http://www.blingo.se

 
Hannele

Hannele

31 maj 2007 08:36

Jag har kommit till min rosa ålder nu, fick väl aldrig rosa som barn ;)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
helga

helga

31 maj 2007 08:47

Håller med dig! Kolla Polarn o Pyret, Rabalder t ex. De har lite annat!!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

31 maj 2007 11:12

Visst är det så!
När dottern var liten på 80-talet kläddes hon ofta i gult. Hon var sååå söt i gult. Fortfarande gillar hon gult och passar i gult, förresten. Då gick det lättare att hitta kläder i andra färger än typiskt pojkiga och typiskt flickiga.
Kom inte och säg att det blivit mer jämställt mellan könen! Tvärtom! Speciellt flickors kläder har blivit väldigt konserverande, tycker jag. Dottern som inte hade så mycket hår på huvudet under sina första år kunde t.ex ha blå jacka och vit och blårandiga osh-kosh-snickarjeans och röd toppluva. Då kunde snälla tanter och farbröder komma fram och fråga: "Vad heter den här lilla poljen då?". På 80-talet var det mycket lättare att hitta bra och praktiska vardagskläder till småbarn utan volanger och rosa spetsar som angav kön på samma sätt som nu.

 
Ingen bild

Egoista

31 maj 2007 11:17

Jag håller fullständigt med! Detta är ett praktexemple på hur man skapar kön. För ajg tror då inte det är föräldrarna som driver på. Och vad praktiskt för handlarna att man måste köpa en hel ny uppsättningskläder om barn 2 har ett annat kön än barn 1...

 
Alma

Alma

31 maj 2007 12:17

Ungefär 1990 skulle vi köpa skridskor till våra barn. Tjejskridskorn hette "Little Angel" och killarnas hade texten "Little Devil". Hmm!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Avataria

31 maj 2007 12:45

När mitt lillpyre var 1½ år köpte jag en urvacker buteljgrön sammetsklänning åt henne. Den var jättefin, och passade underbart till hennes gröna ögon och rödblonda hår. När jag kom hem med klänningen till henne och visade vad jag köpt tittade hon på den, travade fram och röck den ur mina händer, sen stampade hon på den (1½ år gammal!). Så fort jag kom i närheten av henne med klänningen för att övertyga henne om att hon skulle prova fick hon riktiga raseriutbrott. Jag prövade i några dagar, sedan gick jag tillbaks med den och bytte till en likadan fast vinröd. Den tog hon på sig genast, och vägrade byta...

 
Ingen bild

Avataria

31 maj 2007 12:46

Jag har för övrigt försökt köpa mycket andra färger - grönt och blått och svart till henne och det har gått bra efteråt...tills nu när hon är i sin RÅÅÅÅÅÅSA period...som alla femårsprinsessor...inget som inte är rosa går på...

 
Ingen bild

Fru Fundersam

31 maj 2007 14:34

Rosa perioder, kommer väl barn in i ibland (och vuxna också) och kan väl få så göra ... Rosa är ju en fin färg bland alla andra färger. Men vi föds knappast in i en rosa färg ... Att 1 1/2 åriga lillpyre vägrade grönt, kan ju ha olika orsaker. Och att barn har vilja tycker jag är bra!
Men mer som retar mig däremot, är att små små flickor ska ha behåliknande plagg. För vem, kan man undra?

Jo Siri, jag har tittat in på blingo (fina kläder)och några andra klädeskedjor på nätet. De påminner lite om kläderna som fanns för 20-30 år sedan. Då var det större urval på ickekönsbundna plagg, tycker Fru Fundersam lika som Tant Tagg.

Men just i de stora affärerna på stan idag, är det bedrövligt konserverande med flick- och pojkhyllor. T o m skorna är rosa och blå!

 
maria

maria

31 maj 2007 21:31

Jag håller fullständigt med Fru Fundersam Och övriga kommentatorer...

Men jag vet att när jag, för snart 19 år sen, satte på min äldsta son en rosa t-shirt när han var ca 6-9 månader gammal då höll jag på att få en smäll av sonens pappa, jag gav inte upp (smällar har jag lärt mig ta men inte att ge upp, det lär jag mig nog aldrig). Det jag däremot har kikat på är lite forskning och den visar faktiskt på att det är värre än vad man tror, rosa plagg hit och dit, det är mest trist men vad spelar en färg egentligen för roll. Om man jämför... I viss forskning så visas tydligt att själva mottagandet av bebisar vid förlossningar är så ojämnlika så det skriker om det... Flickor blir mottagna med ömsinta händer, mjuka röster och ord som "oh,så söt... Pojkar tas i mer hårdhänt, uppmuntras att skrika (förhindras i alla fall inte) och får ord som "det var en kraftig en", "vilken stämma" and so on...

Redan på förlossningen föser vi in dem/oss i fack, vilken tur att man inte behöver stanna i dem....

Förresten (Tant Tagg) är det värt att undra över varför alla kallade min äldsta son för "tösen" när han var runt 6-9 månader???? Idag tror jag dock att det kan finnas något värt i att könen är lika OCH olika, men detta ligger knappast i färger, kläder, utbildning eller lön, det gäller annat...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards