Direktlänk till inlägg 6 september 2007

Hur blir man tjockhudad?

Av Fru Fundersam - 6 september 2007 08:29

Elefant i Lake Manyaras nationalpark.

(Bilden lånad från savannen.com


Fortfarande.

Blir inte befriad från de inre rösterna.

De som talar om att jag inte duger.

Och de som talar om allt jag måste och borde.

De som ställer kraven. 

Fastän jag vet att det går att tänka annorlunda:


(Vem säger det?

Hur vet du det?

Kan du bevisa att det är så?

Finns det en lag som säger att du måste?

Nej.

Kan du tänka annorlunda?

Ja ... )


Jag har lärt mig, jag förstår,

jag är en klok och stark kvinna,

jag är vuxen nu och inget barn,

jag tillåter mig själv egentligen, men ...


Ja? Men vadå?


När känner man sig fullständigt befriad från den inre kritiken. Eller åtminstone stadig nog att inte gå in i den inre kritikerns "sanningar".


Frun har för tunn hud.

Både utåt - mot andras kritik och inåt - mot sin egen kritik.


Man skulle vara en elefant! 


 
 
malve

malve

6 september 2007 09:00

Det man säger och kräver av sej själv skulle man ju oftast aldrig säga till någon annan...

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam håller med

6 september 2007 09:27

Nej, verkligen inte. Med andra är man ju mer förstående. I alla fall fungerar jag så.

 
Ruth

Ruth

6 september 2007 10:09

Lilla vännen, vad du kämpar med ditt innre jag. Alla duger, dom som kritiserar behöver någon som får dom att bli snällare i sitt sätt att vara mot andra människor, mera ödmjuk. Dessa personer ger dig ett dårligt självförtroende och det bådar inte bra för dig. Riktiga problem ligger inte så långt borta. Kanske söka hjälp för att stärka dig själv. Ta inte illa upp. Är man inte stärk i sitt psyke så är det lätt att knäckas och svårare att bygga upp igen. Som jag förut har skrivit så *alla kan inte allt, men alla kan något* kräv inte mera av dig själv en vad du förmår.. Stäng öronen för dumma kommentarer från andra. Plocka fram självkritiken endast när det är befogat !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Manne

6 september 2007 10:45

Märkligt att man alltid gräver en grop så snabbt åt sig själv, så vid och så djup.

Jag är grävexpert, men börjar bli bättre på att hoppa över gropen, jag är inte alltid där, och krav på sig själv kommer det nog alltid att finnas i någon mån.

Styrkan är spröd och det gäller att hitta balansen lagom för att orka driva sig själv, utan att skrapa upp nya sår.

Lycka till med dagen Frun!

 
maria

maria

6 september 2007 15:34

Jag fungerar nog oxå så som Fru Fundersam... Men jag tänker att om man kunde applicera lite av det överseendet man har med andra, plocka ner sig ifrån sin piedestal... För på ett sätt ser man sig själv som något som är bättre än andra genom att vara så mot sig själv... Om det nu går att förstå vad min luddiga hjärna vill med detta just nu....

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

6 september 2007 17:26

Lagom tunn ska den vara..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Fundersam

6 september 2007 23:39

Ruth, vad bra att du påminde mig ... När du skriver att jag kämpar, så kommer jag att tänka på den stödjande boken som jag läste för ett tag sedan: Sluta kämpa - börja leva! av Sanna Ehdin. Den ska jag titta i igen!!! :-)
Maria, jag förstår hur du menar. Men man ska heller inte förminska sig själv.
Och Manne, jag ska börja hoppa jag med! Längdhopp eller tresteg ;-)
Hannele, visst är det så.

 
liv

liv

8 september 2007 21:28

Åååh, vad jag känner igen mig. Det är INTE lätt. Jag är dock övertygad om att medvetenheten om "problemet" är ett bra steg i rätt riktning. Smärtsamt och jobbigt, men på sikt bra. Skickar en kram och uppmuntran till fortsatt arbete med dig själv.

http://livslinje.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards