Alla inlägg under december 2007

Av Fru Fundersam - 15 december 2007 20:08

Läser i tidningen om att vi svenskar tycker att det är bra att tänka på att rädda miljön, men ändå inte vill avstå från det vi vant oss vid ..


Så kan det vara. I princip är det inte bra med chartersemestrar, när man tänker på miljöförstöringen skulle man över huvud taget inte flyga mer. (Ursäkta , helga ;-)  Men det är ju så skönt med solsemestrar ...



Är man då inte så stadd i kassa, (hörde att vissa resor till Kanarieöarna gick på över 15 000 nu till jul!) kan man ju bre på med att uttrycka sin förträfflighet i att avstå ...


Men Fru Fundersam tänker att

det blir ingen bra lösning i att tänka så:

att man AVSTÅR!


Det handlar om att se vad man kan göra och få

istället, genom att aktivt och frivilligt låta bli att flyga ....


LYCKA i vintermörkret - det går nog att ordna det med:

Fester, filmkvällar, fina middagar ...

Utomhusaktiviteter i vacker vintermiljö ...

Lekar ochnjutningsstunder.


Och solsemester kan man ju få på andra håll

(andra delar av året, visserligen). 

Livet tar inte slut utan flygcharter.

Det kan nog bli FINA resor med andra färdmedel också:

vandra, cykla och så finns ju tuff-tuff-tåget. 


Av Fru Fundersam - 15 december 2007 00:37

Bara sex ynka månader kvar!


HÅLL UT!

Sov gott & dröm vackra drömmar! 

Av Fru Fundersam - 14 december 2007 12:28


Jag tittade på en text som jag skrev i bloggen förra året denna dag

och möblerade om till dessa rader:


Fågelkvitter i mitt bröst

Och lätt känns levandet idag

En vindfläkt rör mitt hår

Jag sjunger där jag går

Det goda livet, det är jag

 

Klangen åter i min röst

Jag släpper in på genomfärd

Av kraften färgas jag

Så vackert här idag

Varmt sken har ljuset i vår värld.


Av Fru Fundersam - 13 december 2007 20:48

Lucia

Den unga kristna jungfrun Lucia led martyrdöden under kejsar Diocletianus förföljelse. Hon avbildas i den kristna konsten med ett svärd eller en dolk och ett sår i halsen. Hon kan också hålla två ögon på ett fat, vilken åsyftar legenden att hon före sin död rev ut sina ögon och sände dem till sin trolovade. Guds moder gav henne dock ett par nya och ännu vackrare ögon. Som attribut har hon dessutom en palmkvist och en oljelampa eller ett ljus i handen.(Wikipedia)


Fast vi firar väl inte Lucia till minne av hennes tapperhet och renhet ... Inte heller för att manifestera kvinnors rätt att inte bli utsatta för övergrepp .....


... utan för att hon kommer med LJUS till oss.

Något som vi alla behöver. 


"Det finns inget mörker min dotter.

Mörker är stulet ljus ..." 

Visa större bild 

Av Fru Fundersam - 13 december 2007 20:32

Joodå - böcker blir det!

MÅNGA av Fru Fundersams läsare har köpt/ska köpa böcker till att ge i julklappar. Tack för deltagandet i omröstningen.



Men NU undrar jag om du som läser här vet vem jag/Fru Fundersam är IRL ... eller inte .... Gå in och svara! TACK, gulliga DU! 

Av Fru Fundersam - 13 december 2007 15:21

Kan det sägas bättre?

Lollipop 

Bilden “http://www.singers.com/groupimages/Chordettes250.gif” kan inte visas, då den innehåller fel.

Så enkelt det kan vara .............. 

Av Fru Fundersam - 13 december 2007 15:10

Fru Fundersams trötthetstårar, efter nattens svåra drömmar, 

har nu äntligen slutat trilla över kinderna.

Kanhända kan det bli en bra dag idag också ....


Efter regn kommer  ....


Av Fru Fundersam - 13 december 2007 15:08

Utanför mitt lilla vindsfönster:

GUL himmel.

Blåsvarta träd.

Rosa frosttäckt åker. 


Tror du mig inte? 

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards