Alla inlägg den 17 september 2007

Av Fru Fundersam - 17 september 2007 09:34

Har jag lärt mitt barn en negativ könsroll?

Först måste vi väl titta på vad som ingår i könsrollerna.

Bli varse mönstret.

Sedan bestämma oss för hur vi ska agera med och gentemot könsrollerna och mönstret. Vad vill vi bidra med för våra barn?


På förskolan Tittmyran i Gävle har man funderat mycket på detta.

Och agerat.


När Elin, Niklas och deras förskolekompisar lämnade Tittmyran och gick vidare till skolan, märkte lärarna ganska snabbt att det var något speciellt med den här barngruppen. Pojkarna upplevdes som ovanligt lugna och trevliga med ett välutvecklat språk och social kompetens. Samtidigt var flickorna frimodiga, självsäkra och kunde göra sig hörda i gruppen. Flera lärare tyckte att flickorna tog lite för mycket plats och nästan dominerade – trots att de var färre än killarna.


Läs hela artikeln om vad Elin och Niklas berättar i SvD här

Av Fru Fundersam - 17 september 2007 09:27

Kan det göras bättre????

Björk, PJ Harvey, Stoneslåt ... 

LYSSNA! 

Av Fru Fundersam - 17 september 2007 09:06

Åter svårt att vakna

Nattens drömmar hänger i mitt hår

Inuti mig trögflytande molvärkslim

Tankehärvorna blir knutar 

Och blåsten vill bara höst

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards