Alla inlägg den 12 april 2007

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 23:29

Ikväll har vår nya bokcirkel startat.Vi var bara fyra (av sju), men det var roligt.Jag är så nöjd med mig själv att jag har startat detta. Något som jag verkligen ville!Middag först och allmänt snack.Sedan blev det bokpratande till kaffet.Den bok vi pratade om varMajgull Axelssons: Den jag aldrig var.Hur hade vi uppfattat boken? Hur tolkade vi slutet? Vilken av paralellhistorierna var "sann"? Var båda sanna, eller ingen av dem? Hur gör vi vårt liv till vårt eget liv? Hur lever man i kärlek?En bra bok föder många frågor som kan relateras till våra egna liv. Detta var en sådan bok. Vi är kvinnor i fyrtio-femtioårsåldern och har en del gemensamma men också många olika erfarenheter med oss i bagaget.Makt, fåfänga, rädsla, beroende, oberoende, hämnd, förlåtelse ...Vad är gott? Vad är ont?Vad är kärlek?Hur blir jag stark i ett jag?Tack för denna kväll!Och tack Majgull för en fantastisk läsupplevelse!

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 17:26

Grannkatten är matad & pratad med & gullad med.Det brinner i kakelugn & vedspis.Och så fick det fick bli en kort-kort vilostund.Skönt att sträcka ut på sängen!Rentav nödvändigt.Ryggen värker lite fortfarande, men jag andas mig till balans. Och jag känner mig inte stressad. Bara trött.Nu ska jag göra det sista och sedan kommer gästerna.

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 16:11

Hon är skön - Sofia.Jag har hört Sofia Karlsson sjunga Dan Andersson förut. På radio. Och live i en kyrka. Hon är så skön. Säker och charmig men helt utan maner. Hon är så självklar.Nu har hon kommit med en ny platta med tolkningar av olika visdiktare, läser jag i DN. Här är recensionen på den. Och här kan du också lyssna på hennes fantastiska tolkning av Wiehes Flickan och kråkan och Taubes Balladen om Briggen Blue Bird.

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 15:50

Då och då.En värmande beröring.Helst ofta.Vänta inte på att få en kram för länge ...Ge någon en kram istället!(Bilden föreställer de två senaste katterna som Fru Fundersam hade: Frank & Lydia.)

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 15:43

Många av våra missförstånd, uppkommer säkerligen för att vi inte kan byta perspektiv.Vi ser ju först och främst från vårt eget perspektiv. Utgår från vår egen verklighet.Läste nyss hos maria om en gammal mormor som ringde och klagade för att hon inte blivit uppringd ...Det är så typiskt.Om någon vill prata i telefon, kan denna någon ju ringa själv! Istället för att kasta skuld på andra som inte ringt.Men vi drabbas väl alla någon gång av självömkan. Och glömmer att byta perspektiv.Alla andra tänker på sej, det är bara jag som tänker på mej ...

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 15:28

Det blir lite enkelt bara ....Så sa jag.Och menade det också.Men ändå!!!Det lilla enkla ska ju göra sig också.Chokladkakan bakas.Grönsakerna hackas och fräsas.Pajdegen kavlas.Äggstanningen vispas.Osten ska rivas.Pajen ska gräddas.Brödet ska bakas.Bordet ska dukas.Salladen ska blandas.Disken ska diskas.Sängen ska bäddas.Och puh .... så trött en fundersam fru kan bli. Av bara lite enkelt.

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 15:19

Filifjonkan undrade ...Men inte min.Jag har haft många katter i min dar, men senaste två kissarna fick vingelsjukan och det var så sorgligt att Herrn & jag bestämde oss för att inte skaffa fler ...I alla fall inte just nu.Sedan är svärdottern allergisk. Och kanske ett av barnbarnen. Så vi väntar väl ...Istället får vi passa grannens katt när de är borta. Och det går ju också bra.

Av Fru Fundersam - 12 april 2007 10:44

Så ofta människor möts utan att mötas.Inte ens en nick eller en blick ...En gång, för länge sedan,när Fru Fundersam just mött Herrn, och båda var nyförälskade, reste de iväg till Storbritannien på tvåveckorssemester.Det var i juni och i Skottland var alla kullar gröna. På håll syntes sagolika slott och alldeles intill de slingrande vägarna betade ulliga får.Herrn & Frun var mest upptagna av att uppleva (inte minst varandra) och glömde alldeles bort att besöka museer och andra sevärdheter. Det blev istället mycket tältande på olika campingar och bilresor framåt eftermiddagen och kvällen.På en campingplats rullade de in framåt tvåtiden på natten, satte upp sitt tält så tyst de kunde och kröp in i sitt lilla bo. På morgonkvisten, när frun tassade ut till tvättrummet & toaletterna, möttes hon av en glad äldre brittisk man som hälsade så gulligt:- Morning, luvv!Kan en dag börja bättre egentligen?Vänlighet värmer.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards