Alla inlägg den 1 april 2007

Av Fru Fundersam - 1 april 2007 21:55

Och nu undrar jag vad som känns viktigt med denna helg. Det finns ju en massa information om varför påsken kom till. Titta t ex på denna sida: påsksida.Men vad är det bästa med påsken för just DIG?Svara gärna i min nya omröstning!

Av Fru Fundersam - 1 april 2007 21:31

Det går kanske inte att mäta - jämställdhet i stort. Men väl olika aspekter på jämställdhet. Det gäller att få syn på de olikheter mellan könen som finns och fundera över varför de finns.I min förra omröstning frågade jag om det fanns en åldersgrupp där vi är mer jämställda än i de andra åldrarna. Lustigt nog fanns det massor av åsikter kring detta. Det skulle vara roligt att få ta del av VARFÖR ni röstade som ni gjorde.Här är resultatet: I vilken åldersgrupp är män(pojkar) och kvinnor(flickor) mest jämställda idag, anser du?I gruppen 71-100 5.9 %I gruppen 51-70 2.9 %I gruppen 31-50 11.8 %I gruppen 11-30 17.6 %I gruppen 1- 10 8.8 %Bebisar 14.7 %Inte i någon grupp 38.2 %Totalt har 34 personer röstat.Omröstningen startade 2007-03-08 19:58Tack så mycket för din röst!

Av Fru Fundersam - 1 april 2007 19:28

Det finns en några decennier gammal film som heter Hemligheter och lögner, där en kvinna hållit hemligt för sin dotter att hon har en annan dotter, som hon adopterat bort.Och den bortadopterade dottern, får veta i vuxen ålder - när hennes föräldrar dött - att hon inte var deras biologiska barn. Då börjar hon söka efter sin biologiska mamma ...En fantastiskt bra film för övrigt! Superhäftiga skådespelare ...Jag har tidigare idag skrivit om en bok som tar upp gömda sanningar. Och nyss dök jag på en artikel om hemligheter som var intressant. (Se nedan!)När ska jag berätta och för vem?Om - att jag har utmattningsdepression ...- att min syster har dött- att jag inte har råd- att jag måste stötta en vän som har problem ....eller vad det nu är.För avslöjade hemligheter kan ibland göra oss sårbara, ibland befriade. Hur ska vi veta om det gagnar oss att berätta eller inte?Läs artikeln i Svd här.

Av Fru Fundersam - 1 april 2007 17:15

Jag har varit inne på Fredagsfyran och hittat fyra nya frågor, som jag nu ska svara på:Fredagsfyran v 13 2007Tema: Plötsligt1) Om du plötsligt kunde prata ett språk (förutom svenska) flytande, vilket skulle du välja?Då skulle jag välja franska - för att jag älskar ljudet av och känslan i det språket. Jag skulle nog kunna tänka mig att vara en fransyska också ...2) Om du plötsligt kunde förvandla dig till vilket djur som helst (och tillbaka), vilket skulle du välja?Då blev jag nog en häst. Ett vackert arabsto med lång man, som galopperade fram över vidderna ...3) Om du plötsligt kunde frambringa en nu levande person till dig, vem skulle det vara?Oj, så svårt! Jag tycker om så många personer ... och tycker att många är riktigt intressanta att samtala med ... men jag har ingen "idol" eller någon som jag ser särskilt upp till, eller imponeras av. Och just nu är jag alldeles nöjd med att vara ensam en stund. Längtar inte efter någon alls för tillfället. Men visst vore det intressant, om inte annat, att möta och samtala med den nuvarande Dalai lama.4) Om du plötsligt kunde se in i framtiden, hur långt skulle du vilja se då?Ett år fram, inte längre ... Jag tror inte att man (jag) klarar mer ...

Av Fru Fundersam - 1 april 2007 16:55

Ann Lagerhammar, född 1965, bosatt i Lund. "Det som ögat ser" är hennes debut.Ibland gömmer en människa undan sina obekväma minnen eller tankar. Hon lever med livslögn - en friserad bild av verkligheten och sig själv. Kliver in i en roll som ligger nära det egna jaget, men ändå inte ...I boken Det som ögat ser tar Ann Lagerhammar upp de existentiella frågor som huvudpersonen Lykke till slut ställs inför, när hon mitt i sitt arbete med genetisk forskning, en dag inte orkar gå till jobbet. Allt ställs på ända och hon dras till en artikel om hermafroditen Herculine Barbin, som leder henne in på en resa på många plan ...Jag har just läst romanen och kan varmt rekommendera den. Den tar upp - förutom vad könet sätter för gränser - vår uppfattning om oss själva, samhällets syn, skam, rädsla och vårt behov av kärlek. En bra bok som lämnar spår i minnet.Så här skrev recensenten i DN.

Av Fru Fundersam - 1 april 2007 16:41

Det är samma sak varje vår.Dom är som tokiga efter mig.Jag undrar vad just jag har, som är så lockande ...Så nu har jag fått årets första.Insektsbett.Med en stor röd svullnad ...Detta år på magen av alla ställen.(Måste haft en glipa mellan tröjan och byxlinningen).Som barn var det ofta på benen och armarna jag fick betten. Mina små spindelarmar kunde svullna upp till det dubbla på vissa ställen ...Är det gräsloppor eller knott? Myggor eller okända djur? Vet inte. Men varje år när solen börjar värma och jag springer ut i det fria på landet, så händer det.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards