Alla inlägg den 10 april 2007

Av Fru Fundersam - 10 april 2007 14:56

Jo.Det finns dom som har synpunkter på HUR man gör det:Torkar diskbänken.Brygger kaffe.Ställer besticken i bestickkorgen.Klämmer ur kaviartuben.Tar en klick leverpastej i asken.Lägger in täcket i påslakanet.Går med skor i vått gräs.osv.Som om det vore viktigt.Som om det bara fanns ett sätt.Som om det bara fanns ett rätt sätt.En som ihärdigt framhärdar om sådana saker är en herre som Fru Fundersam tycker mycket om. (Hon har lärt sig att blunda med öronen åt sådana små vardagliga tips och öppnar bara öronen när det kommer väsentligheter som vill in.)Här är ett inlägg från en annan herre som funderar på att ta körkort för osthyvling. Han får nämligen veta att han inte är så bra på denna ädla konst.

Av Fru Fundersam - 10 april 2007 13:09

Det är så intressant att tänka på hur människan fungerar, tycker Fru Fundersam. Hur påverkas kroppen av själen och själen av kroppen? Finns det en glidande skala mellan medvetet och omedvetet?Vad är sjukdom?Något som ska MÄTAS och bedömas ur ett tredjepersonsperspektiv? Är det objektivt?Eller ur ett förstapersonsperspektiv? Som baseras på vad ett jag känner?Blir vi drabbade av sjukdom?Eller väljer vi (omedvetet) sjukdom?Har vi rätt att få hjälp av samhället?Är hjälpen olika om vi är bevisat sjuka (och har ett legitimerat lidande) eller "bara" olyckliga? Tant Tagg skriver om bostadslösa kvinnor i sitt inlägg idag. Mycket läsvärt!Finns det riktigt sjuka som ska få vara sjukskrivna, och oriktigt sjuka som inte ska få vara sjukskrivna?Vad är en diagnos och vad betyder det att få en diagnos?Är det bra att mitt barn får diagnosen ADHD? Är det en lättnad eller en belastning? Vilka är intressenterna i den stora medikaliseringsprocessen?Är de apatiska flyktingbarnen sjuka eller fejkat sjuka? Handlar det om ett antingen eller?Många av dessa frågor tas upp i ett radioprogram som du kan lyssna på och fundera över.Lyssna på Filosofiska rummet där Karin Johannisson, Fredrik Svenaeus och Magnus Kihlbom pratar i 40 minuter om människan, moralen och existensen. Klicka på det program som sändes söndag 25 mars 2007 17:03. Sjuk på riktigt.Fru Fundersam tror att man ska vara försiktig i sina tvärsäkra uttalanden om ditten och datten.

Av Fru Fundersam - 10 april 2007 12:42

Läste ett inlägg om långfredagarna i Sverige, för ett antal år sedan hos Tant Tagg.Kom då att tänka på att vi lever i en annan tid idag. Att vår vardag och vår värld (i alla fall här) har förändrats. Och på att jag häromdagen hörde ett reportage om Tyskland på radion. Där berättades det att i Tyskland ser det ut ungefär som i Sverige. Kvinnor och män utbildar sig och arbetar. Barnen i de välbeställda hemmen har varsitt stort rum hemma och på ytan är det ganska lika som hos oss. Men går man in i köket, ser man att kylskåpet är pyttelitet.Och ?.... undrar du.Jo. Det hela är uttänkt. I ett litet kylskåp kan man inte prega in tio liter mjölk, tre-fyra middagar och frukt och grönsaker för en vecka. Nä! Man måste handla varje dag!Och eftersom affärerna har öppet vardagar och endast dagtid, så måste någon vara hemma och gå och handla varje dag. Dagtid.Hajar du?Att man sedan debatterar daghemmens farliga inverkan på barnen, gör ju knappast saken bättre. Enligt det där inslaget på radio, förs en medveten politik att hålla kvinnor med barn hemma i Tyskland.Så som det såg ut här på femtio- och sextiotalet.Intressant, va?

Av Fru Fundersam - 10 april 2007 11:44

Efter alla upplevelser och resor som Fru Fundersam varit med om de sista veckorna, är det ju inte konstigt att den stora tröttheten gör sig påmind igen. Jag har sovit ordentligt (9-10 timmar) varje natt under denna tid, men nu när jag kommit hem, blir det åter den långa sömnen = ca 12 timmar/natt.Undrar över det där med sömn.Jag har ju orkat OTROLIGT mycket (för att vara jag i mitt utmattade tillstånd) denna tid som varit. Och om jag nu återgår till mitt storsovande, kommer jag då att bli segare och tröttare? Hur som helst. Det får vara som det är. Jag behöver nog både aktivitet och vila. Det finns inga tydliga svar för hur jag ska göra för att bli frisk. Ingen patentlösning. Jag tänker LEVA och göra det efter bästa förmåga. Och den dag jag orkar göra mer så gör jag det. Men inte i kamptillstånd med målet att bevisa att jag kan bemästra tröttheten.Jag duger som jag är.Pigg eller trött!God morgon, förresten!*ler stort*

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards