Alla inlägg den 13 juni 2007

Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 22:51



Fru Fundersam minns

när hon var liten -

- hur det kändes att vakna

en morgon under sommarlovet

då alla andra sov

och veta att dagen var bara hennes


Att hon var fri och ledig

att springa ut i det daggvåta gräset

utan att någon hade rätt

att tvinga henne

att göra något annat

än just det hon själv ville ...


I denna ljuva sommartid
Gå ut, min själ, och gläd dig vid
Den store Gudens gåvor.
Se, hur i prydning jorden står,
Se, hur för dig och mig hon får
Så underbara håvor..
.




Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 21:30

Här är en dikt av Lars Forssell

som får Fru Fundersam att tänka efter:



Den Blinde sade

Den Blinde sade:
Hon är så mjuk.
I morse luktade hennes hår
på ett främmande sätt
men till kvällen åter på mitt.
Jag läser i hennes hud.
Den berättar en saga för mig
innan jag somnar.
Man har sagt mig att också de seende
älskar i mörker.

Den Blinda sade:
Jag ser hans glädje alldeles tydligt
och hans sorg har ett svagt sken
fastän lampans ljus är förborgat för mig!
Långa vägar
följer jag livslinjen i hans hand.
I fredags på tunnelbanan
hörde jag två seende
viska om hur fula vi är.
Ful? För mig är han skön av en skönhet
ni seende aldrig kan skåda
hur klart ni än tror er se!


Ur Det möjliga, 1974

Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 20:49

Språket är oändligt!

Är du intresserad av hur vi använder språket?

Tänkandets rikedom, associationer, betydelsenyanser.

Hur vi skapar nya rum ... 


 

 

  Klicka här för större bild på (36 kb)

Har du tid att lyssna?

45 minuter om synonymer, metaforer och liknelser.

Fru Fundersam tipsar om

Filosofiska rummet.

Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 20:36

Det är alltid roligt att få tips på BRA BÖCKER,

MUSIK och FILMER att se under sommaren.

Här är Kulturnyheternas sommartips.

Eva Beckman, Fredrik Sahlin och Camilla Lundberg.

 (Bilder lånade från Kulturnyheternas webbsida)

Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 19:32

Frun läser hos Hannele att:

Piongurun Hermann Krupke säger att varken rådjur eller sniglar gillar pioner.

Det var bra att få veta Hannele.

Fru Fundersam vill också ha fler pioner!!!!

Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 19:07

Den här musiken är väl fin?

Frun lyssnade på den på 70-talet.

Vacker stämsång och fantastiskt gitarrspel.

Och söta bandmedlemmar ...

The Incredible String Band 


 

Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 18:51


... med linoljesåpa. (Vad trodde du?)

Och en svamp av grövsta slaget.

Sedan är det bara till att skrubba.

Hela Fru Fundersam är vitprickig av linoljefärg.

Har du tänkt på att...

Ja!

Det är inte så lätt att måla tak.

Särskilt inte första strykningen, med rinnig linoljefärg uppblandad med balsamterpentin ...

Nu är första strykningen klar i alla fall.

Och Frun ren.


Det går ju an när man blir vitfärgad.


Men ni skulle sett när Frun ramlade från stegen

med Falu rödfärg över håret och ansiktet.

Gissa om Herrn blev rädd!

Det såg betydligt värre ut än det var.

Den gången krävdes ren olivolja

för att få bort all färg.



Av Fru Fundersam - 13 juni 2007 16:16

Vi har ju alla olika musiksmak.

Antagligen blir vi till stor del präglade av vad vår omgivning lyssnar på.


Frun var barnvakt för ett tag sedan till en liten ettårig flicka, som lekte med grejer på golvet i godan ro, när plötsligt radion som stod på började spela Dire Straits.

Då reste hon sig upp och lyste med ögonen och började dansa ...

När jag berättade det för flickans mor, sa hon att nu var det dags att börja tänka på vilken musik de spelade hemma - så att barnet fick bra musiksmak!:-D

(Mamman gillade inte Dire Straits.) 


Men det gör flickans pappa och spelar Dire Straits ständigt i bilen.

Och det gör Alma.

Och Fru Fundersam med.

Här är länken igen som Alma hade nyss: 

Lyssna du som gillar! 


Dansa min docka! 

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards