Direktlänk till inlägg 7 april 2008

Kan man välja lycka?

Av Fru Fundersam - 7 april 2008 14:09

Fru Fundersam jobbar mycket med sig själv och sina olika stämningar och känslor. Ibland blir ledsnad och sorg och trötthet överväldigande och negativ, ibland kan jag acceptera och vara i de stämningarna och tillstånden, utan att det tar ner mig.

Det KAN ju vara skönt att vara ledsen också.

Det kan vara tillåtet att vara trött.


Känslan påverkas av hur jag tänker om den.

Om jag är besviken över att jag blir ledsen och trött, blir det värre, än om jag tar tröttheten som den är. Kanske kan jag då t o m slippa att bli ledsen.


Jag behöver inte vara ledsen för att jag är trött,

jag behöver bara vila!


Det allra mest åtråvärda, vore om jag kunde välja bort de värderande tankarna om mig själv, min förmåga, mitt tillstånd.


Om jag kunde låta bli att kritisera och värdera mig,

skulle jag kanske också slippa bli så trött!


Och då vore jag snart nöjd och lyckligare.


Men, kan man detta?


La Famiglia skrev så här i en kommentar till ett tidigare inlägg här i bloggen:

Jag har ju lett en studiecirkel kring filmen Såsom i himlen, och jag har läst boken /Att välja glädje/ som bakgrundsmaterial. Det är ju egentligen ganska kaxiga påståenden han kommer med. Det är ju oerhört intressant att höra vad du känner inför dessa påståenden om att man kan välja lycka. Tror du på det, kan du ta det till dig, och kan det i så fall förändra ditt liv i en positiv riktning.


Personligen tror jag att det ligger en del i det Kay Pollak skriver, men jag tror inte det alltid för alla människor är så himla lätt att välja.


Jag vill tro att man kan sträva efter att kunna välja. Men så klart att människor har olika förutsättningar för att klara detta, beroende på var man befinner sig, hur ens liv ser ut, hur skör man är.


Det går ju ALDRIG att KRÄVA av andra att de ska välja lycka. Inte av sig själv heller. Men det går nog för alla att lära sig att förhålla sig på ett nytt

sätt till sig själv och sin omvärld. Om man har möjlighet, vill och vågar.


... tror jag. Vad tror du?

(Jag har en ny omröstning)

 
 
Filifjonkan är av en egen åsikt men den vet du

Filifjonkan är av en egen åsikt men den vet du

7 april 2008 15:35

Jag tycker att ni krånglar till livet så förbaskat med alla utredningar om var när hur och varför och kanske omutifall att,kan man inte bara försöka vara.Inte fundera över varför jag svänger till vänster eller gråter för en överkörd ekorre när jag inte gråter för annat (ett exempel bara) Jag tror att livet bara är så här och man får ta dagen som den kommer en dag är man glad en annan ledsen så är det inte mer med det.Det här ärr inte menat som elakt eller att klandra andra alls utan det är min egen uppfattning att man har aldrig roligare än man gör sig och vem har sagt att det ska vara roligt då?det vart en lång harang detta men kram på dig kära Fru Fundersam

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

marion

8 april 2008 18:47

...man kan välja lycka, när man väl är där vet man inte hur man ska hantera den.....

 
Ingen bild

Mamma Mu

8 april 2008 22:30

Jag tror att uttrycket "Som vi tänker blir vi" är jättesant. Så det handlar om att lära oss tänka rätt. Sen är väl inte det världens enklaste heller...Men försöka duger! Med glada, varma, kramgoa målbilder att sträva mot!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards