Direktlänk till inlägg 22 april 2008

Varje människa är en berättelse

Av Fru Fundersam - 22 april 2008 11:02

Här, i bloggen, ingår det ju (åtminstone för mig) att vara öppen.

Jag skriver självklart inte om ALLT jag tänker och är med om, men

ni som tittat in här då och då, vet säkert rätt så mycket om mitt INRE vid det här laget.


När man träffar människor "i verkligheten",

blir det inte lika enkelt att visa sitt inre i alla sammanhang.

Vi väljer utifrån tillfället, vilka sidor vi vill visa upp.

Vi anpassar oss på ett lyhört sätt, för att passa in i sammanhanget.

Eller så "agerar" vi i det vi tror är lämpliga roller.


Somliga människor tror att de är skickliga aktörer.

De är livrädda att visa ens en skymt av sitt inre,

och spelar därför en roll. Och de tror att deras roll är vattentät,

medan den i själva verket läcker som ett såll.

Och det verkliga, inre jaget, strilar ut helt synligt

i stråle på stråle.


Och om vi vill, så kan vi i dessa vattenkaskader,

läsa dessa människor som öppna böcker.

JUST det som de inte ville att vi skulle!



 
 
herrmoberg

herrmoberg

22 april 2008 16:13

rösta på Sveriges bästa kommunslogan tävling som jag har på min blogg.

http://herrmoberg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Manne

22 april 2008 21:10

Det ligger mycket sanning i det där.
Allt kraft går till att var rädd och till att hålla upp den där fasaden som läcker som ett såll.
Tänk hur det hade varit att lägga energi på annat...som att se sig själv i det läget...
*slutar att analysera*
Själv är jag hopplös. Kan inte sitta inne med många inre tankar och funderingar i en grupp.
Har väl insett att jag ändå läcker, och då är det lika bra att bjuda på sig själv...

eller så...

 
på besök

på besök

24 april 2008 08:46

God strålande morgon Fru F!
Jag tittar in hos dig då och då och reflekterade lite över din intressanta rubrik på det här inlägget. Visst är vi alla en berättelse som vi uppfostrats att spela upp på ett tilltalande vis för att få uppskattning och Kärlek - eller motsatsen, för att väcka åtminstone lite avsky eller rädsla. Det där läckaget du tar upp gäller inte bara vissa utan var och en av oss, i olika skalor. Det mest intressanta när jag möter en annan Människa är det jag "läser" in hos henne; eftersom det oftast handlar om mig själv... Med utgångspunkt ifrån att den "öppna boken" så att säga är min egen, blir det riktigt spännande att titta närmare på vad jag tror mig veta om dig, dina tankar, dina känslor och din vilja...

http://klara.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

24 april 2008 12:07

Det strålar här med ...
Utomhus. Av sol idag.
Men inne i min bok är det dimma.
I alla fall är det ju verkligen så, som du skriver "på besök", att det vi lägger märke till hos andra, är ju sådant som berör oss själva. Och visst kommer reflektionerna att handla om vem jag är och hur jag är. Också.

Och Manne: Det är väl klart att vi ska bjuda på oss sjäva och våra läckage! :-)

Tack för intressanta kommentarer!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards