Alla inlägg under mars 2007

Av Fru Fundersam - 4 mars 2007 19:21

Fru Fundersam läser följande i E24.se:di Leva återvinner Branschorganisationen Avfall Sverige har inlett ett ­samarbete med levnadskonstnären och musikartisten Thomas di Leva.Tillsammans ska de under ­våren genomföra kampanjen ”Avfall blir material”, för att öka kunskapen om avfallshantering och material­återvinning i Sveriges kommuner. Thomas di Levas exakta roll avslöjas nästa vecka./Hanna Dunér. Publicerat 2 mars 2007 09:25

Av Fru Fundersam - 4 mars 2007 19:07

Visst blir vi påverkade.Av vänlighet.Av att vara vänligaoch av att bli vänligt bemötta.Det är som balsam för själen ...Min dotter fick lära sig bekräftandets konstnär hon gick i gymnasiet på teaterprogrammet.Då upptäckte eleverna, att de alla blev mer kreativa,när de bekräftade varandra.Fler idéer kom upp, när rädslan för att bli motadeller hånad, försvann.Tänk, att det kan vara så lätt!Här är ett tips att ta till vid middagsbordet.

Av Fru Fundersam - 4 mars 2007 18:56

Ibland, när hopplösheten övermannar digvill du inget annatän att stelnaOch jag vill lindramen kan ejså jag väntardet befriande regnet

Av Fru Fundersam - 4 mars 2007 18:44

Hålla ihopOm jag är glad, om jag anstränger mig för att släppa de negativa tankarna och känslorna,och fyller mig med glädje,väljer glädje ...... så betyder det ju inteatt jag aldrig blir påhälsadav bekymmer.Men jag försöker hålla ihop.Om jag ser pigg ut, om jag bemödar mig att inte känna sorgen, ångesten och värken,men fyller mig med hopp,väljer andningen ...... så betyder det ju inteatt jag aldrig blir påhälsadav tröttheten.Men jag försöker stå stadig.Om jag är varm, om jag anstränger mig för att släppa rädslan och stelheten,och fyller mig med energi,väljer rörelse ...... så betyder det ju inteatt jag aldrig blir påhälsadav kylan.Men jag försöker vara öppen.

Av Fru Fundersam - 4 mars 2007 16:52

Maud Husberg var hallåa i tevens enda kanal. Hon kallades "Tant Mård"SOMLIGT HAR BLIVIT ANNORLUNDA!När Frun var liten, fanns andra saker i hemmen än vad som vanligtvis finns idag ...Här är några av dem: * Tunna, svarta och bruna skosnören (används sådana nuförtiden?), * skrivmaskinsband (i de fall man ägde en skrivmaskin), * minicykel, * torskrom på burk (går det fortfarande att köpa?), * konserverade gröna ärter och morotstärningar (ryyys...brrr..), * transistorradioapparat, * svartvit teve med jalusidörrar (det fanns bara en kanal på teven och där tittade "Tant Mård" på en och log så rart), * kassettbandspelare, * rullbandspelare med inspelningsband, * bärbar skivspelare med högtalare i locket, * pjäxor - som vinterskor, * mjölktetror, * sollampa (som inte var att leka med ...), * gonkar (ett slags långhåriga leksaksdjur), * sminkbord (ett måste för en halvstor flicka), * räknesticka (det fanns inga miniränare eller datorer), * askkoppar och tändare (nästan alla rökte överallt, helt ohämmat), * små askfat som man skulle duka med på middagsbordet vid varje tallrik (så att rökarna fritt kunde blåsa ut rök på bordsgrannen utan att genera sig), * cellstoff till bebisarna och senare stora långa pappersblöjor med separata blöjsnibbar i plast (före de moderna allt-i-ett-blöjornas tid), * ett slags väv som satt uppspänt på den tapetserade väggen runt sängplatsen (för att man inte skulle smutsa ner och riva sönder tapeten), * överlakan med spets eller påsydda dekorationsband (Innan påslakanen blev uppfunna), * tjocka och tunga täcken, * stickiga filtar (vem kände till fleece?), * tubsockor, * velourbyxor, * byxklänningar, * klockradio, * singlar, EP-skivor och LP-skivor, * Knorr Aromat-krydda (det var en allkrydda som var särskilt poppis i skolbespisningen som pålägg på knäckemackan), * papperslakan (att ta med sig på resa eller ha som extra ...), * femöringar, tioöringar, tjugofemöringar, femmor (sedlar), * twistband (lika vanligt som hopprep), * stenciler (alla läxpapper och meddelanden från fröken var stencilerade), * morgontidning i papper, * väggfast telefon i svart bakelit och sedan i plast, * trasmattor och runda virkade mattor av plastband, * instamatic-kamera, * virkade slipsar ...Och något som också var annorlunda, var att: - Barnen gick i skolan på lördagar, - affärerna var stängda på söndagar och kvällar, - man stod stilla och väntade på varandra, vid avtalade möten (det fanns inga mobiltelefoner), - man hajade till och blev till och med rädd om man såg en mörkhyad människa - som man kallade för neger, - posten delades ut även på lördagar, - barnen hoppade hopprep och hage och twistband, sparkade boll och åkte kälke på gatorna (det var inte så många bilar då), - det fanns fler lekplatser, - alla barn fick simundervisning i skolan, och rytmiktimmar, - de som ville fick spela instrument gratis, - vi hade morgonsamling varje dag i skolan och sjöng psalmer, - fröken spelade tramporgel, - det fanns flakmoppar och stora pojkar som var anställda som mopedbud hos livsmedelsaffärerna, - alla ungdomar lyssnade på Kvällstoppen på radio, - man såg höhässjor överallt på landet, - det fanns fortfarande ardennerhästar, - alla vuxna (som inte var föräldrar, släktingar eller lärare) kallades Tant och Farbror, - det var fortfarande viktigt med titlar i telefonkatalogen, - det spelades marschmusik i radion strax före lunch, - det gick att skilja ett bilmärke från ett annat, - Sverige bytte till högertrafik, - det föddes Neurosedynskadade barn som var missbildade, - man reste till månen, - allt blev bara bättre och bättre och alla trodde på FRAMTIDEN ...Så minns i alla fall Frun att det var ...

Av Fru Fundersam - 3 mars 2007 20:16

Jo:MORS dag - i GeorgiaMartyrernas dag - i MalawiNationaldagen - i Bulgarien ...Håll dig uppdaterad om vilken dag det är idagoch vad man firar världen runt här!

Av Fru Fundersam - 3 mars 2007 19:45

Drömtåget tuffar på TilliTs sida ....Fru Fundersam har hittat en härlig sida på nätet.Det är så underbart med människor som tror på goda visioner!Här är ett utdrag ur TilliTs information om sig själva:Bakgrundsfakta:Nätverket TilliT önskar inspirera medmänniskor att göra det de längtar och brinner för innerst inne. TilliT vet att allting är möjligt – Om man följer sitt hjärta/intuition/passion. Om människor i grupp följer sin passion sker ”mirakler”.Syfte och målsättning:Mål 2006: Att alla i Sverige 17 sep 2006 känner i sitt hjärta att vi alla har en rättmätig rättighet att vara oss själva precis som vi är. Att alla känner att dom har rättighet att förverkliga sina högsta drömmar.Del mål: (klara 17 sep 2006)• Leverera 700 lyckliga nyheter (positiva nyheter från Sverige och övriga världen)• Leverera 200 Drömprojekt (200 personer som förverkligat sin dröm)• Leverera 100 mirakler (100 extraordinära nyheter som ingen förväntar sig)Övergripande mål: Att hela mänskligheten är lycklig och i balans och harmoni senast 10/10 2010

Av Fru Fundersam - 3 mars 2007 19:23

Det bästa med att vandraär att benen går och gåroch världen finns härunder mina fötterHär är jag och här är världenoch allt ärför mig och alla andra- här!Vi hör ihopall snö och jagoch mina benoch alla som jag möteruti solens skenSå känns det, när man lever!

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards