Alla inlägg under mars 2007

Av Fru Fundersam - 7 mars 2007 16:51

Blivit "tagen" av Manne.REGLER: * Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. * Därpå väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. * Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information. Nu kör vi:1. Svarar alltid: "Nej jag var vaken", när någon ringer och väcker mig.2. Har oftast långkalsonger under brallorna, två tröjor och sockor och tofflor inomhus, när jag är hemma.3. Är galen i nötter och mandlar och salta nötter .... fastän jag inte alltid tål dem och får klåda i halsen av dem.4. Gillar folkvisor och gamla sånger.5. Lagar mat snabbare än någon hinner blinka, om jag är riktigt hungrig.6. Vill alltid ha buketter med blommor inomhus, året runt.Skickar vidare till Filifjonkan, La Famiglia, Tant Tagg, Alma Mater, Alexandra, och Avataria./Fru Fundersam

Av Fru Fundersam - 7 mars 2007 11:28

... upp kom jag imorse.Hade ju fått ett mystiskt meddelande med Posten igår:Provtagning denna vecka/"Förnamn"Jaha?En notislapp fästad på en blankett.Hade det skickats fel?Vem var avsändaren?Tittade på kuvertet och där stod adressen till mitt landsting.OK?Provtagning ....Var? Varför?Fru Fundersam ringer till närmaste VC och frågar om det jobbar en "Förnamn" på provtagningen eller kanske på läkarmottagningen?- Nej. Det gör det inte. Men har du remiss?Va? Remiss? Jag vet inte . Det kanske är det som den här blanketten är? Det står inte remiss på den.Fick till sist tipset att komma in idag när de öppnade. Och det gjorde jag. Tog nummerlapp. Väntade.Till sist kom jag in till en vänlig kvinna som skulle ta prov på mig. För att kolla hur effektiv min medicin var.- Men du skulle inta ha tagit någon tablett på morgonen.Nähä.Skulle jag tydligen ha gissat mig till ...Fick åka hem igen.En mil dit och en mil tillbaka ...Det är ju inte så farligt ...Välkommen tillbaka imorgon!

Av Fru Fundersam - 6 mars 2007 18:01

Vissa dagar kommer man av sig.Och dagen kommer av sig.Vad kommer det sig av?

Av Fru Fundersam - 6 mars 2007 13:12

Jag tror inte på de som säger att * de vet hur man uppfostrar barn på bästa sätt.* de alltid vet vad som är rätt.* de ser sitt eget barn som exempel på hur bra det går om man gör som de gjort ...Visst påverkas barn negativt av dålig social miljö, elaka eller oförstående föräldrar, brister av olika slag ....... men det är inte alltid hela sanningen!Dra aldrig slutsatsen att det är mammans eller pappans fel om ett barn eller en ung människa mår dåligt! Eller att det bara är tack vare mamman eller pappan att ett barn eller en ung människa mår bra.Livet och människan är mer komplicerat än så.När anorexi och bulimi började uppmärksammas på sjuttio- och åttiotalet, sa man att det berodde på att mamman inte varit tillräckligt bra.Innan man visste vad ADHD, damp och Asperger var, skyllde man barnens beteende på föräldrarnas dåliga uppfostran.Depression, border-line, mano-depressivitet ... det finns mängder av sjukdomar och sjukdomstillstånd som en människa kan drabbas av. Tillstånd av ångest,panikångest,tvångstankar, fobier ....Ibland utlöses tillstånden av saker som händer. Men ofta ligger sjukdomar latent. Och beror på ärftliga faktorer.Så det finns ingen anledning att slå sig för bröstet. Eller att banna sig själv för det man inte "klarat".Det viktiga är att vi ser människan. Och att vi hjälper, inte stjälper.Det kunde varit ditt barn som plötsligt fick ångest ...Och var går egentligen gränsen mellan normalt och onormalt?Här är en artikel om en mamma som länge kände skuld för att hennes dotter blev sjuk.Utdrag ur artikeln:"- Det är först de senaste åren som man börjat se att det finns andra orsaker till psykisk sjukdom än att föräldrarna gjort fel, ärftlighet till exempel. Skulden och skammen är ändå svåra att bli av med, attityderna finns kvar. Och som förälder är man känslig och tar lätt på sig skuld. Att se sitt eget barn lida och gå under, utan att man lyckas hindra det, är fruktansvärt. Man funderar över vad man kunde gjort annorlunda, även om man inte längre tror att sjukdomen är ens eget fel."

Av Fru Fundersam - 6 mars 2007 11:38

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18 rad 4,vad står det där?"förintades både Abiram och hans familj" (Vem är vem i Bibeln)2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan,vad rör du vid?Luft....och skrivbordslampa3. Vad såg du senast på tv?Andra halvan av andra avsnittet av serien "Leende guldbruna ögon" igår.4. Utan att se efter gissa vad klockan är?10.30 (Rätt tid 11.41)5. Bortsett från datorn vad hör du just nu?Fågelkvitter utanför fönstret. 6. När du senast var ute vad gjorde du då?Skakade täcken och kuddar igår kväll, innan jag bäddade med nya lakan ...7. Vad tittade du på innan du började med denna undersökning?Avatarias blogg (där jag snodde denna undersökning)8. Vad har du på dig nu?Vardagshemmakläder: svarta byxor, vinröda sockar, brun tröja, brun kofta.9. Drömde du något i natt?Ja. Massor ... Men det enda jag minns nu är att jag drömde att ett av mina barnbarn log igenkännande mot mig, när hon fick syn på mig. 10. När skrattade du senast?Det var nog igår kväll, åt någon dråplig replik i "Leende guldbruna ögon".11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?En tavla av två ungdomar som min dotter gjort, en Picassoreproduktion av en skön kvinna, foton av familjen, en stor broderad bonad ...12. Har du sett något konstigt på sista tiden?Nej.13. Vad tycker du om den här utmaningen?Vet inte riktigt, ännu inte särskilt utmanande ...14. Vilken var den senaste film du såg?Halva Borat. Men jag har ett gäng filmer som väntar ...15. Om du blev multimiljonär-vad skulle du köpa då?Jag skulle nog lägga undan till försörjning för mig, livet ut. Se till att kunna renovera huset klart. Köpa växthus och vackra trädgårdsväxter. Renovera uthuset. Kanske köpa noga utvalda presenter till mig själv och mina närmaste. Och så skulle jag ge bort en del pengar till några utvalda personer, föreningar, organisationer.16. Berätta något om dig själv som folk inte vet om?Jag vägde 3500 g när jag föddes. 17. Tycker du om att dansa?Jaa. Men bara för mig själv, eller under trygga omständigheter. När jag är på humör.18-19. Vad ska dina barn heta,pojke resp flicka?Mina barn har ju redan fått namn ... Fast ett av mina barn har bytt ut ett förnamn i vuxen ålder. Jag har alltid älskat att spara på namn. Och gav mina barn tre förnamn var. Men nu är jag mest nyfiken på vad kommande barnbarn ska heta. (Fast där får jag inget veta förrän det är bestämt.) 20. Skulle du någonsin överväga att bo utomlands?Jag skulle kunna tänka mig att bo utomlands under en tid. Men inte för gott!21. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?Ingenting. Jag tror inte att det finns en pärleport där Gud står och pratar med mig ...22. Vilka fem personer vill du ska svara på dessa frågor?Det spelar inte så stor roll. (Det är mer intressant att läsa vad folk skriver spontant i sina bloggar ...) Men varsågod & svara, ALLA som vill!!!!!

Av Fru Fundersam - 5 mars 2007 14:30

Är mannen fången i en negativ mansroll?I en plåtdräkt?Men hallå, alla män ÄR inte svin.Många män ÄR goda män.Och när det blir för många klagomål på manssläktet, tar männen själv till orda. För att lyfta fram det goda hos mannen. I böcker, teater, debatt och filmer. Det är bra!Det goda mansidealet måste vara synligt.Men, hur medveten är gemene man om det egentligen? Hur viktigt det är med tydliga och goda förebilder?Och är det verkligen så lätt att hitta de goda männen?I en artikel i SvD skriver Lina Kalmteg om mansrollen i kulturlivet.Ur artikeln:Redan i tonåren ville Ronnie Sandahl skildra de goda männen – de som inte skrek hora på skolgården och inte våldtog i grupp. Men med tiden insåg han att det var ett ”idiotiskt projekt”.– Jag upptäckte att jag inte själv var den där nya moderna mannen som jag hade gömt mig bakom. Jag var ungefär lika vidrig som de flesta. Jag hade bara inte fått chansen att vara ett svin. När jag fick chansen tog jag den som alla and­ra för att jag trodde att det förväntades av mig.

Av Fru Fundersam - 5 mars 2007 13:33

Fru Fundersam har hittat en fin blogg.Med bilder som ger många tankar ...Gå in på Dagens bild och titta.Så här skriver Danne på bloggen:Välkommen till Dagens Bild Konceptet Dagens Bild startade för snart tre år sedan som en mailinglista för ett par kompisar. I dag har listan växt och består av prenumeranter från hela världen. I korta ordalag så är Dagens Bild tänkt att vara en reflektion över livet där jag befinner mig. I bland högt, ibland lågt, ibland vackert, ibland fult. Ibland bara som det är.

Av Fru Fundersam - 5 mars 2007 13:09

Fantastiskt.Och roligt!!!Att det blev en svensk som fick Nordiska rådets pris.Att det blev en sådan ung författare - Sara Stridsberg - som fick priset. Och att det var just boken Drömfakulteten som fick priset.Det är en bok om Valerie Solanas, om Amerika, om könsidentitet, om radikalfeminism, om relationer, kärlek, om möjligheten (eller omöjligheten) att skriva en berättelse om en person som funnits ...Olika berättarplan ... intressant.Så här skrev jag om boken i bloggen när jag just läst den.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards