Direktlänk till inlägg 10 april 2007

Trötthetens mysterier

Av Fru Fundersam - 10 april 2007 11:44

Efter alla upplevelser och resor som Fru Fundersam varit med om de sista veckorna, är det ju inte konstigt att den stora tröttheten gör sig påmind igen. Jag har sovit ordentligt (9-10 timmar) varje natt under denna tid, men nu när jag kommit hem, blir det åter den långa sömnen = ca 12 timmar/natt.Undrar över det där med sömn.Jag har ju orkat OTROLIGT mycket (för att vara jag i mitt utmattade tillstånd) denna tid som varit. Och om jag nu återgår till mitt storsovande, kommer jag då att bli segare och tröttare? Hur som helst. Det får vara som det är. Jag behöver nog både aktivitet och vila. Det finns inga tydliga svar för hur jag ska göra för att bli frisk. Ingen patentlösning. Jag tänker LEVA och göra det efter bästa förmåga. Och den dag jag orkar göra mer så gör jag det. Men inte i kamptillstånd med målet att bevisa att jag kan bemästra tröttheten.Jag duger som jag är.Pigg eller trött!God morgon, förresten!*ler stort*

 
 
Tant Tagg

Tant Tagg

10 april 2007 16:44

Jodå, själv storsovare. Så får det vara . Har jag kul, så får har det sitt pris. Trött alltså. Men när vi går över till sommartid blir jag ännu tröttare. Så är det alltid varje år. Jag har jetlag ända tills vi går tillbaka till vintertid igen. Min "sömndoktor" såg inte ut som om jag var en idiot när jag sa det. Det brukar alla göra annars. Alltså. Du kanske också påverkas lite av övergången till sommartid och blir extrastor storsovare plus att du varit i farten. Så blir jag i allafall

http://tanttagg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La Famiglia

11 april 2007 08:35

Själv avskyr jag att sova bort mitt liv. Jag försöker hela tiden hitta den optimala tiden för min sömn, då jag sover så lite som möjligt utan att vara trött när jag är vaken. Jag vet att 7 timmar är full tillräckligt men kan klara 6 timmar, eller ner till 5,5 i några dagar utan att duka under.

För några år sedan arbetade jag vansinnigt mycket, 50-60 timmars-veckor var inget ovanligt. Dessutom hade jag mina fritidssysselsättningar. Under denna period gick jag också vansinnigt ofta på pub och lyssnade på blues. Mao, när jag hade farten uppe från jobbet fortsatte det av bara farten hemma också. Sedan kom en lugnare period på jobbet och då gjorde jag nästan ingenting hemma heller. Men det viktiga att komma ihåg är ju att det inte går att köra i full fart hela tiden. Det måste vara dynamik, annars orkar man inte i längden.

 
Ingen bild

Fru Fundersam

11 april 2007 10:54

Jaa. Visst kan man känna så ... att livet försvinner om man sover mycket. Så har jag också känt. Förr.

Numera njuter jag både av att sova och av att vara vaken. Och tänker att dagarna försvinner inte.
De KOMMER till en, hela tiden!
Nya dagar, ny glädje ...
(Eller hur det nu var det stod på den gamla bonaden.)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards