Direktlänk till inlägg 14 juni 2007

Frihet underlättar

Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 14:10

 

Fru Fundersam läser i Sunt liv att:


"Frihet i jobbet ökar arbetsförmågan


Arbetsplatser där medarbetare kan anpassa jobbet efter sig själva har lägre sjukfrånvaro än andra. Det visar en avhandling av Gun Johansson vid institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet."


Fru Fundersam tror på detta.

Tvång tynger. Krav kväver.

Men samtidigt kan det vara lurigt om friheten kopplas till stort ansvar, höga krav och prestation. Utan uppföljning och ramar och stöd.


Läs hela artikeln här

 
 
maria

maria

14 juni 2007 16:44

Jag tror som du...

Det skulle underlätta för många att kunna forma arbetet litet efter sitt "andra" liv.

En tendens som jag sett under sista åren är dock att arbetslivet äter sig in i privatlivet och i värsta fall äter det upp det. På många arbetsplatser kräver man nära på att medarbetarna tillsammans ska gå ut efter arbetet, ta en öl och lite mat tillsammans, det ska främja arbetsklimatet men jag undrar vad det gör med familje och barnklimatet. Det tycks vara väldigt lågt prioriterat med familj och barn.

Jag har alltid tänkt att om arbetsplatsen/arbetet kräver så mycket av mig att jag inte får någon "egen" tid till att fylla på mig så går det helt enkelt inte för mig. Inte med fyra barn och en mängd intressen som inte är ur arbetets intresse.

Arbetet är inte mitt liv, det är ett redskap för att överleva. Kan jag då oxå ha ett arbete som är roligt eller stimulerande så är det ett plus men inte ett måste... Det är ju trots allt bara ett redskap. Inte nummer ett i livet...

Att jag däremot sörjer att inte kunna arbeta är både pga av ekonomi (men vi klarar oss bra men med pension och allt sånt) och för att man ställs utanför. Skulle jag inte vara sjuk och ha Igels pengar så skulle jag inte lönearbeta mer men jag skulle arbeta i frivilligorganisationer etc...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

14 juni 2007 17:29

Tänker på sången: "Var kommer barnen in?"
Men, inte bara barnen behöver föräldrarnas tid, även de vuxna behöver egen tid.
Tack för lång & bra kommentar!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards