Alla inlägg under september 2007

Av Fru Fundersam - 13 september 2007 22:17

Såg en hel del fint hantverk på Norra Berget i Sundsvall.

Bland annat Susanne Arnfridssons grejer.

Av Fru Fundersam - 12 september 2007 22:28

bra-tack-hjälp
Bra
- jag har gått undan för mig själv, när jag behövt
- jag har deltagit på det sätt jag önskat

- jag har haft roligt

Tack
- tack för att jag lever

- tack för att jag kan glädjas och glädja andra
- tack för att jag kan vila och utvecklas i denna sjukskrivningspaus i mitt liv

Hjälp
- hjälp mig att ta det lugnt och fint under hemresan imorgon
- hjälp mig att vara nöjd med mig själv, även när jag inte orkar allt
- hjälp mig att sköta om mig, så att jag får energi till det jag vill


Av Fru Fundersam - 12 september 2007 22:08


(Snodde listan från malve ..)


Här är mina svar: 

Dagens vill ha: Energi
Dagens klädsel: Svarta byxor, svart t-shirt, svart kofta och grårandiga strumpor
Dagens smink: Inget
Dagens frisyr: Okammad
Dagens händelse: Den fantastiskt goda glassen  som säljs i Vinfabriken på Norra Berget
Dagens låt: Du är så söt min lilla gran ... (som moster sjöng i morse)
Dagens plan:  Umgås med föräldrarna och moster
Dagens saknad: Herrn och Fru Fundersamhuset
Dagens dummaste: Inget alls
Dagens sjuka: Sömnsjukan (sov till elva)
Dagens drog: Kaffe och rödvin
Dagens roligaste: Pappas alla tankar och ord
Dagens vänner: Familjen
Dagens köp: Socker (till lingonsylten som vi gjort) och bröd
Dagens godis: En After Eight-bit
Dagens humör: Glad
Dagens ord:  Nöjd

Av Fru Fundersam - 12 september 2007 14:46

Maria Malibran


Fru Fundersam börjar sakta närma sig den klassiska musiken, men kan inte särskilt mycket om den. Nu har det kommit ett nytt album som Frun önskar sig.


Cecilia Bartoli tolkar operavärldens första stora diva  - Maria Malibran, född i Paris 1808 och död i en ridolycka 1836 i England.


Cecilia Bartoli berättar i SvD:

–Malibran var på många sätt en revolutionär. Och epoken var revolutionär. I Italien inspirerade hon dem som kämpade för ­landets enande. Men det som slagit mig mest under arbetet var mång­falden i hennes talang. Hon var sångerska men också begåvad kompositör. Hon kunde brodera, rida, jaga, fäkta och företa långa vandringar i bergen. Och det är områden där jag aldrig kan mäta mig med henne

Läs hela artikeln här

Av Fru Fundersam - 12 september 2007 14:33


Balladen om den kaxiga myran

Jag uppstämma vill min lyra fast det blott är en gitarr
och berätta om en myra som gick ut och leta barr
Han gick ut i morgondiset sen han druckit sin choklad
och försvann i lingonriset både mätt och nöjd och glad.
Både mätt och nöjd och glad!

Det var långan väg att vandra, det var långt till närmsta tall
Han kom bort ifrån dom andra men va glad iallafall
50 meter ifrån stacken jusst när solnedgången kom
hitta han ett barr på backen som han tyckte mycket om.
Som han tyckte mycket om!

För att lyfta fick han stånka han fick spänna varje lem
men så började han konka på det fina barret hem
När han gått i 4 timmar kom han till en ölbutelj
Han såg allt som i en dimma bröstet hävde som en bälg
Bröstet hävde som en bälg!

Den låg kvar från förra lördan, jag ska släcka törsten min,
tänkte han och lade bördan utanför och klättra in
Han drack upp den sista droppen som fanns kvar i den butelj
sedan slog han sig för kroppen och skrek ut: Jag är en älg!
Och skrek ut: jag är en älg!

Mitt barr jag drar till fjällen nu ska jag tamefan,
lämna skogen och istället vända upp och ner på stan
Men han kom aldrig in till staden, något spärrade hans stig
En koloss låg där bland bladen och vår myra hejda sig.
Våran myra hejda sig!

Den var hiskelig att skåda, den var stor och
den var grå och vår myra skrek:
Anoda, om du hindrar mig att gå!
Han for ilsket på kolossen som låg utsträckt i hans väg,
men vår myra kom ej loss sen han satt fast som i en deg

Sorgligt slutar denna sången, myran stretade
och drog, men kolossen höll en fången tills han
svalt ihjäl och dog.
Undvik alkoholens yra, du blir störst men kroppen loj
Och om du är född till myra brottas aldrig med ett toy.
Brottas aldrig med ett toy!


(En rolig visa om alkoholens verkningar. Är inte säker att texten stämmer alldeles ... Och om det är Stefan Demert, Cornelis eller Ruben Nilsson som skrivit den, minns jag inte.

Någon som vet?)


Av Fru Fundersam - 11 september 2007 20:34

När jag läser malves blogg idag.

Förstår jag.

Att när man arbetar med sig själv,

när man lär sig medveten närvaro ...


... kan man skriva poesi. 

Tack malve!!!! 

Av Fru Fundersam - 11 september 2007 20:21

Vi rensar blöta lingon.

Moster har varit i Jämtland och fick med sig en kasse nyplockade.

Men det hade regnat där.

Och nu är det svårt att rensa bort alla blöta bär, barr, skaft och blad.

Men det gör man så gärna.


Att sitta med brickor fulla av lingon på köksbordet.

Tillsammans.

Småplock.

Småprat. 

Det är vilsamt! 

Av Fru Fundersam - 11 september 2007 20:08

Min far har fått en liten hjärnskada i våras.

Och nu pratar och agerar på han ett annat sätt än tidigare.

Ibland känns det som om han är en liten pojke och ibland

för han djupa samtal av intressant slag.

Han har också blivit lite sentimental. 

Och han är så fantastiskt snäll!

Och på många sätt har han blivit nyskapande.

Idag hittade han inte ett uttryck, utan hittade på ett eget: 

De hade nog "sina böcklingar i fickan". 

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards