Direktlänk till inlägg 10 februari 2007

Om att gosa med pojkar

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 15:57

Ibland sägs det att pojkar och flickor har olika syn på kärlek och sex. Att pojkar är mer inriktade på själva sexet - tekniskt. Att de vill ha sex. Och att flickor vill älska pojkarna som personer och själva bli sedda och älskade och omtyckta som personer, innan de är redo för sex. Jag hörde också någonstans att många tonårspojkar inte upplever någon fysisk närhet, annat än när de har sex. Och att det därför inte är så konstigt att de får en lite sned syn på medmänsklig och varm kärlek. Att det skulle vara en av anledningarna till att det sker övergrepp.Det tål att tänkas på. Jag vet inte om det stämmer ...Men jag tror i alla fall att det är viktigt att som förälder inte sluta "gosa" med barnen bara för att de blir tonåringar. Självklart ska vi respektera deras integritet och inte i tid och otid behandla dem som småbarn, men ALLA behöver varma blickar, kärlek och klappar.Även kantiga tonåringar.Tror jag.Och då kan även pojkar bli ömma, kärleksfulla, respektfulla och mjuka när det blir dags för sex.Och flickor behöver inte känna att de "ska ställa upp" på något slags "porrfilmssex" det första de gör, utan låta sexualiteten få utvecklas i takt med dem själva.

 
 
Persilja

Persilja

10 februari 2007 16:31

Så klokt tänkt så! Kanske SÄRSKILT tonårspojkar behöver kramas mycket? Min tolvåring blir stel som en pinne när jag kramar honom, men jag gör det ändå. Han låter det göras om ingen publik finns. Så han gillar det. Jag brukar också "ta betalt" med pussar. Dvs om han ber mig hämta ett glas vatten tex så måste han pussa mig på kinden innan han får det. Då gör han också så gärna. Men han kommer aldrig självmant och kramas eller pussas som de mindre barnen gör. Så det är nog jätteviktigt att vara den drivande i närkontaktfrågan.

http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

10 februari 2007 16:34

Javisst. Som vuxen får man driva både det ena och det andra ...
Och det lönar sig. :-)

 
Ingen bild

marie

10 februari 2007 17:02

Jätteviktigt! Jag har gjort så med min son. En poeriod ville han inte och då var jag mer sparsam men det har gått över nu. Plutten! Är man 20 år har man kommit över det skämmiga.

 
Lari

Lari

10 februari 2007 17:13

Ganska så intressanta tankar.. dock finns det ju alltid såna som är annorlunda.. jag är inte så himla inställd på sexet i sig.. utan jag älskar förspel o efterspel.. men visst.. jag håller nog med dig i dina tankar ändå..=)

http://webkocken.blogg.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

10 februari 2007 17:42

Du har så klart rätt, Lari, att det alltid finns alla sorter ...
Men OM det nu skulle vara en social skillnad mellan könen, så beror det ju på hur vi socialt har fostrats ...
Och jag tror att tjejer i stort, är mer vana att kramas och hålla handen, än vad killar är.

 
Ingen bild

La famiglia

10 februari 2007 21:59

Samma tankar har jag också tänkt. Och återigen drar jag fram min gamla klyscha, ett citat från en nära vän: "Världen skulle nog se annorlunda ut om lite fler män kramade sina söner". Nu har jag inga söner så jag kan inte praktisera detta, men jag vet andra som gör det, och det verkar ge önskad effekt.

 
Ingen bild

Alexandra

11 februari 2007 23:31

Det är sååå viktigt!!! Alltihop som du skrivit i inlägget och kommentarerna. Över huvudtaget så har vi tappat massor av den positiva beröringen i vårt samhälle, säkert delvis av rädsla. För hur det ska uppfattas.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards