Alla inlägg den 13 februari 2007

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 18:07

"Nu finns bokreakatalogerna ute och man kan, om man är lagd åt det hållet, göra förhandsbeställningar" läser jag på en blogg. Februari - födelsedagsmånad, sportlovsmånad, blodapelsinsmånad, fetisdagsbullemånad, bokreamånad ...Kanske att det blir en eller ett par böcker. Men Frun köper ju böcker hela året om. Alldeles för många. Som hon inte har råd med ... Och överallt i huset är de staplade.De underbara böckerna ...Ska ta mig in till Staden och hämta kataloger i alla fall. Om de nu inte kommer med Posten.

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 18:02

Och kanske dags för extra stort pusskalas?Eller i alla fall extra mycket vänlighet.Vi får träna oss ikväll så att vi har pussmunnarna klara imorgon.

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 16:14

Avataria frågade häromdagen ifall det var fel att be sin tonårsdotter att skaffa ett sommarjobb, för att försörja sig själv under den månad då hon inte får studiebidrag.

Nej, Avataria. Det är inte fel.
Jag kan inte nog peppa de föräldrar
som kräver av/lär sina barn att det
går att tjäna pengar.

Vi måste vänja ungdomarna att börja jobba.
Visa dem att vi tror på dem.
Hjälpa dem ut i arbete.
Och förklara att de inte kan få drömjobbet
med drömlönen på en gång.

Det är en björntjänst vi gör dem genom att ge och ge och ge allt de pekar på. Bättre är att visa att vi litar på deras egen förmåga.

Visst är det svårt att söka jobb för tonåringar.
Mycket svårt ibland.
Men vår uppgift som föräldrar är ju att
peppa dem att lyckas.
Har de bara fått napp en gång, så går det ju
lättare att skriva cv och söka nästa jobb sedan.

Vi har sammantaget sex vuxna barn nu.
Vi har aldrig gett dem pengar,
utan peppat dem att jobba och studera
omvartannat. Ibland var det vi som pratade
med vänner och affärsbekanta, för att hjälpa
till att hitta lämpliga arbetsgivare,
men vi hjälpte också barnen genom att
peppa dem att gå och presentera sig i
affärer och på kontor och alla de
arbetsplatser de kunde tänka sig.

Ringa upp gamla praoplatser, skriva brev,
ringa en gång till ...

Och alla lärde sig att försörja sig själva.
Det är jag så innerligt glad för.

Alldeles för många unga människor
känner sig redan utanför samhället,
därför att de inte har något jobb.

Ställ krav på ungdomarna.
Och hjälp dem samtidigt allt
ni kan så att de lyckas få jobb.

Visa att ni tror på dem!

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 15:58


Trodde förut, i mitt bråttomliv,
att andra kunde läsa mina tankar.

Och att jag kunde läsa deras.

Trodde att det var självklart
att vi förstod varandra.

Och förstod inte varför det
blev missförstånd ....

Börjar lära mig att
* BE OM det jag vill ha
* BERÄTTA vad jag tänker och tycker
* FRÅGA andra hur de menar, istället för att ta för givet.

Det blir lättare så.

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 15:25

Slow down, you move too fast, you've got to make the morning last
Just kickin' down the cobble-stones, lookin' for fun and feelin' groovy

Feeling groovy

Hello lamp-post, what's cha knowin', I've come to watch your flowers growin'
Ain't cha got no rhymes for me, do-it-do-do-do, feelin' groovy

Feeling groovy

I've got no deeds to do, no promises to keep
I'm dappled and drowsy and ready to sleep
Let the morning time drop all its petals on me

Life I love you, all is groovy

(Simon and Garfunkel)

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 13:46



Det finns alternativ till tidspressen.
* Och till den ökande arbetstiden.
* Till den ökande konsumtionen.
* Och den sjunkande lyckonivån ...

SNF:s årsbok för förra året (2006) - Livsviktigt - handlar om nya vägar till läkande, välbefinnande och livslust. Några exempel: Rehabiliteringsträdgård med förbluffande resultat. Naturvägledare, våra nya doktorer? Snabbmatens slag mot Moder Jord. Designers som inte nöjer sig med skön yta. Slow Food-rörelsens framsteg. Naturmötet som hjälpte hjärnskadad. Vägar bort från tidspressen. Ödmjukhet, en stark drivkraft mot hållbar utveckling.

Fru Fundersam upptäcker nu att de hoppfulla tankarna sprids i alltfler medier. Idag läser Frun en artikel i tidningen Amelia:

SLOW-a ner dina tankar - Kan du vara långsam?

Det handlar om Carl Honoré som skrivit boken SLOW. Han berättar att han bestämde sig för att ändra sin inställning och sitt sätt att leva när han en kväll låg och läste för sina barn och inte kunde slappna av, utan kände sig uttråkad och hela tiden tittade på klockan ....

Då började han leta efter SLOW-livet.
Carl Honoré säger:
- Vi måste börja göra saker så bra som möjligt, inte bara så fort som möjligt.

Spännande tycker Fru Fundersam, som definitivt lever SLOW-liv numera. (Jag tar t ex INTE med mig mobilen när jag promenerar, jag kan stänga av den. Jag har för det mesta teven avstängd. Jag lyssnar in mig själv ...) Nu beror ju mitt SLOW-liv på att jag blivit tvungen att inse vitsen med SLOW-liv, efter att jag blivit sjuk.

Men det vore väl bra om människor kan växla mellan fast & slow bättre. Innan de blir sjuka ...

I Amelias senaste nummer kan man också läsa om hur man SLOW-ar ner sin vardag ...
Bra intention.

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 11:56

Det är lätt att förstå att vi blir pigga, glada, starka och nöjda av att äta bra och röra på oss utifrån de förutsättningar vi har.Men gör vi det? Äter vi så bra att det är bra för oss? Motionerar vi så ofta som vi behöver?Här kan du testa dig själv om du vill.

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 10:32

Jag kan inte låta bli att sno en historia från Borttappad. Den visar så bra på hur mycket missförstånd vi har i våra samtal .... ... och så är den rolig tycker jag. Här kommer den:John O'Reilly hoisted his beer and said, "Here's tospending the rest of me life!, between the legs ofme wife!"That won him the top prize at the pub for the besttoast of the night!He went home and told his wife, Mary, "I won theprize for the Best toast of the night" She said,"Aye, did ye now. And what was your toast?" Johnsaid, "Here's to spending the rest of me life,sitting in church beside me wife.""Oh, that is very nice indeed, John!" Mary said.The next day, Mary ran into one of John's drinkingbuddies on the street corner.The man chuckled leeringly and said, "John won theprize the other night at the pub with a toast aboutyou, Mary."She said, "Aye, he told me, and I was a bitsurprised myself. You know, he's only been theretwice in the last four years. Once he fell asleep,and the other time I had to pull him by the ears tomake him come."

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards