Alla inlägg den 8 februari 2007

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 22:05

Tack för denna dag med mig själv.Tack för att jag fått den. Jag behövde lugn och ro idag.Jag är tacksam för och nöjd med att jag sov länge, läst en del, blivit bjuden på middag på lördag, tvättat, städat lite, lagat mat, bloggat och hållit mig lugn. Jag har också fått ett erbjudande om att få coachning av en person som utbildar sig till coach. Det känns bra. Snart kommer min älskling hem och det känns också bra.Jag förbereder mig för att sova och är nöjd med det. Inatt hoppas jag att jag drömmer och kommer ihåg vad, när jag vaknar. Jag tror att jag är på spåren till något ...* Jag tänker att jag ska göra en planering över vardagsrutiner. Och att jag ska sätta upp några delmål för att nå mina mål.* Jag tänker också att jag ska göra en livskarta.* Kanhända också anmäla mig till en drömgruppsträff.Jag känner mig glad och tillfreds. Och önskar mig och er alla en riktigt GOD NATT!Imorgon är det fredag!

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 21:02

Imorgon fredag kan du fråga klimatexperterna om det du vill vetaI Vetenskapsradions veckomagasin har du chansen att stilla din nyfikenhet och öka din kunskap - telefonväkteri fredag eftermiddag 13.20 Telefonslussen öppnar 12.30 Telefonnumret till slussen är 018-17 41 50.Här är en länk till förra veckans program, då man berättade om klimatrapporten.

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 20:24

Färre och färre läser böcker, påstår man i tidningarna. Och grundar sig på den här rapporten.Och här är några utdrag ur rapporten:Andelen bland män (16-84 år) som aldrig läser böcker har ökat från 22 procent till 31 procent sedan början av 1980-talet. Utvecklingen varierar dock med åldern. Visserligen har män i alla åldersgrupper minskat sitt bokläsande under perioden 1982-2005, men nedgången har varit speciellt kraftig bland de yngre männen. Även bland kvinnor i åldrarna 16-44 år syns en nedgång i bokläsandet mellan 1982 och 2005. Särskilt kraftig är den bland de yngsta kvinnorna, 16-24-åringarna, hos vilka andelen minskade från 51 till 38 procent, d.v.s med omkring 13 procentenheter. Bland kvinnor i åldrarna 45-74 år har det tvärtom skett en kraftig ökning av bokläsandet. Kulturtanterna jobbar på. HEJA TANTER!Men är det inte lite tråkigt att så många män tycks tappa intresset för att sätta sig in i andra människors tankar och hitta litterära värden i den litterära världen?

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 18:39

Vad startar du med?Jag hittade en som heter Super Start. Titta in på www.superstart.seDär kan du lägga dit dina egna favoriter + att du har tillgång till massor av länkar.Praktiskt!Och nu, med nya Internet Explorer kan man ju ha flikar också ...Ack ja. Allt ändras ständigt.

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 18:26

Leonardo skriver i ett inlägg, bland annat följande:Faktiskt är det så, att när du kan acceptera dina känslor sådana de är, utan att kategorisera dem som "bra" eller "dåliga", då har du kommit LÅNGT! Känslorna är varken bra eller dåliga. De endast ÄR! Vi kan uppleva dem, låta oss ledas av dem, men vi behöver inte alltid agera på dem. Vi behöver inte alltid värdera dem. I takt med att vi slutar agera på våra känslor, blir vi mognare och får större kontroll över våra livDet är litegrann som att acceptera.Inte värdera & agera,bara acceptera.Se sina känslor ....möta dem ....och sedan gå vidare.Jag tror att det ger kraft. Att låta bli att alltid "gå igång" och agera utifrån sina känslor.Känslorna ÄR. Precis som tankarna ÄR.Men de är inte = hela verkligheten eller hela jaget.

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 18:19

bokus.com läser jag följande text om Inga-Lill Valfridssons bok Att skriva om sitt liv : Med livskartan på spaning efter minnen, mening och möjlighetermed livskartan på spaning efter minnen, mening och möjligheter:"Man behöver inte vara professionell författare för att få skriva om sitt liv. Faktum är att många människor lockas av tanken, ändå är det få som kommer igång. Nu har Inga-Lill Valfridsson, författare till bl a Mod att möta förändringar, skapat en ny metod som gör det lättare att verkligen göra slag i saken. Med hennes livskarta kartlägger man sitt eget landskap av både huvudleder, toppar och dalar. Man ritar t ex in föräldrar, socialgrupp och miljö, lekkamrater och vänner, partner, skola och arbete, intressen, resor, sorger och glädjeämnen. Det är första steget och bokens första del. Andra delen är en skrivarskola där man får lära sig att strukturera och formulera det man vill säga så att det lockar till läsning.Oavsett i vilket syfte man skriver om sitt liv, för att förstå sig själv, för att få berätta för sina barn eller barnbarn, som avstamp till förändring, så är det både roligt och omtumlande. Att skriva sin historia stärker identiteten, ökar integriteten och utvecklar personligheten."Det låter väl spännande?

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 18:01

Läste i gårdagens tidning (UNT) om en drömcoach som heter Zofia Kowalska. I tidningen citeras hon så här: Man kan låtsas att man inte har drömmar .... Det är som att vägra läsa ett brev som kommit med posten.Jag skriver ofta ner mina drömmar och tycker att de säger mig en hel del. Men jag ser inte alltid vad, just när jag drömt dem. Antagligen glömmer jag att anteckna vissa detaljer och förstår inte detaljernas betydelse. Har tidigare hört talas om drömgrupper och skulle gärna vilja vara med i en sådan. Det finns en sida på nätet som heter Drömgruppsforum, där man kan läsa mer. Intressant. Om någon är med i en sådan drömgrupp, skulle jag gärna vilja att ni berättade om det!

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 16:01

.... hur var det egentligen?Sätter mig och fyller i frågorna som "alla andra" gör ..... Det kanske dyker upp något som jag får syn på. Allt skrivande leder till något, sägs det ...1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?Ja, jag höll barnbarn i min famn, testade vattengymnastik, var på besök hos en psykiater och började gå i terapi hos en terapeut.2. Höll du några av dina nyårslöften? Kommer du ha några nya för nästa år?Inga löften!3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?Ja, tre av mina barn blev föräldrar.4. Dog någon som stod dig nära?Nej, inte under 2006.5. Vilka länder besökte du?Jag var i Frankrike en vecka för att fira min mammas 75-årsdag, tillsammans med mina föräldrar, min bror och min man.6. Är det något du saknar år 2006 som du vill ha år 2007?Hälsa, riktning och mer ork.7. Vilket datum från år 2006 kommer du alltid minnas, och varför?Jag hoppas att jag kommer att komma ihåg mina barnbarns födelsedagar, men det kan man aldrig vara säker på.8. Vad var din största framgång 2006?Att jag höll ut.9. Största misstaget?Att jag ibland tappade sugen.10. Har du varit sjuk eller skadat dig?Jaa. Men inget värre. Bara utmattningsdepression.11. Bästa köpet?Gångstavar? 12. Vad spenderade du mest pengar på?Mat och vin kanske13. Gjorde någonting dig riktigt glad?Jaa. All kärlek.14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2006?Ingen.15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?Gladare!16. Vad önskar du att du gjort mer?Skrivit.17. Vad önskar du att du gjort mindre?Varit passiv.18. Hur tillbringade du julen?Med familjen hemma i Fru Fundersamhuset.19. Hur många one night stands?Inga.20. Favoritprogram på TV?Inga. I så fall några enstaka teveteatrar och tevedeckare.21. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?Nej. Jag hatar inte ... Det tar för mycket energi.22. Bästa boken du läste 2006?Kanske Ett välsignat barn av Linn Ullmann23. Största musikaliska upptäckten?Jenny Wilson24. Något du önskade dig och fick?Ja, en klädkammare25. Något du önskade dig men inte fick?Ja, massor26. Årets bästa film?Minns inte.27. Vad gjorde du på din födelsedag 2006?Inget särskilt. Var hemma.28. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?Jaa.29. Hur skulle du beskriva din stil år 2006?Lantlig, gummistövlar och tjocktröja ...30. Vad fick dig att må bra?Kärleken, skrivandet, familjen, vänner, solen, trädgården, tänkandet ...31. Vilken kändis var du mest sugen på?Jaha? Ingen. Jag äter inte kändisar.32. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?Miljödebatten33. Vem saknade du?Min syster, en väninna ...34. De bästa nya människorna du träffade?En återfunnen vän från förr, och några bloggare ...35. En värdefull läxa du lärt dig i år?Att fortsätta leta efter mening och mål. Att se det vackra i livet och ge mig själv glädje ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards