Direktlänk till inlägg 13 februari 2007

Livsviktig framtidstro

Av Fru Fundersam - 13 februari 2007 13:46



Det finns alternativ till tidspressen.
* Och till den ökande arbetstiden.
* Till den ökande konsumtionen.
* Och den sjunkande lyckonivån ...

SNF:s årsbok för förra året (2006) - Livsviktigt - handlar om nya vägar till läkande, välbefinnande och livslust. Några exempel: Rehabiliteringsträdgård med förbluffande resultat. Naturvägledare, våra nya doktorer? Snabbmatens slag mot Moder Jord. Designers som inte nöjer sig med skön yta. Slow Food-rörelsens framsteg. Naturmötet som hjälpte hjärnskadad. Vägar bort från tidspressen. Ödmjukhet, en stark drivkraft mot hållbar utveckling.

Fru Fundersam upptäcker nu att de hoppfulla tankarna sprids i alltfler medier. Idag läser Frun en artikel i tidningen Amelia:

SLOW-a ner dina tankar - Kan du vara långsam?

Det handlar om Carl Honoré som skrivit boken SLOW. Han berättar att han bestämde sig för att ändra sin inställning och sitt sätt att leva när han en kväll låg och läste för sina barn och inte kunde slappna av, utan kände sig uttråkad och hela tiden tittade på klockan ....

Då började han leta efter SLOW-livet.
Carl Honoré säger:
- Vi måste börja göra saker så bra som möjligt, inte bara så fort som möjligt.

Spännande tycker Fru Fundersam, som definitivt lever SLOW-liv numera. (Jag tar t ex INTE med mig mobilen när jag promenerar, jag kan stänga av den. Jag har för det mesta teven avstängd. Jag lyssnar in mig själv ...) Nu beror ju mitt SLOW-liv på att jag blivit tvungen att inse vitsen med SLOW-liv, efter att jag blivit sjuk.

Men det vore väl bra om människor kan växla mellan fast & slow bättre. Innan de blir sjuka ...

I Amelias senaste nummer kan man också läsa om hur man SLOW-ar ner sin vardag ...
Bra intention.

 
 
Ingen bild

Tant Tagg

13 februari 2007 15:31

Jag har bara en hastighet numera. SLOW. Allt jag gör går långsamt. Tiden går så fort. Vips har dagen gått. Jag har aldrig tråkigt. Däremot är det opraktiskt att ha blivit som en snigel, utan att ens ha ansträngt sig att slowa ner mig. Jag klarar inte ens att växla hastighet. På både gott och ont.

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

13 februari 2007 15:53

Tillåt dig att vara långsam!!!!
Det är som det är.
:-)

http://frufundersam.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards