Direktlänk till inlägg 19 februari 2007

Min dörr står INTE vidöppen

Av Fru Fundersam - 19 februari 2007 20:55

Jag funderar över min egen förmåga till att vara öppen och flexibel. Jag vill inte alltid vara tillgänglig. Jag vill ha rum för mig själv ibland.

Det är ju annars så trevligt när någon ringer i telefonen, skriver ett brev, bloggar med en eller kommer på oväntat besök ...

Men, jag måste erkänna att jag har börjat låsa ytterdörren. Jag vill inte att det plötsligt står någon mitt i min verklighet. För så gör de ofta här på landet. Kliver rakt in utan att knacka ...

De får komma in, men jag vill hinna sätta på mig kläderna först. Eller åtminstone vakna ... Jag har ju inte "vanliga" tider & fasoner. Sitter inte klädd och presentabel klockan sju på morgonen. Har för den delen inte välstädat och nybakta kakor heller, men det tycker jag heller inte att man behöver ha.

Jag förstår att detta kan tyckas udda för många, som lärt sig ordning & reda, rent & fint, klädd & beredd ...

Här är en riktigt fin betraktelse över meningen med att ha en kökssoffa: KLICKA HÄR!

Och en riktigt gammal och fin kökssoffa har jag.
I den får gäster gärna sitta.
Men, som sagt: hos Frun kan man inte alltid kliva rakt in.
Man får knacka först!

 
 
Iota

Iota

19 februari 2007 21:59

Jag håller med dig. Man måste få låsa dörren om sig ibland, speciellt då man som vi behöver vila lite nu och då och somna till. Men, vi har en bekant som gör precis som du säger, kliver rakt in vid alla möjliga tidpunkter. Lite besvärande ibland...

http://iota.bloggagratis.se

 
Egoista

Egoista

19 februari 2007 22:30

Är det inte det som kallas integritet? Jag vet att jag blir en betydligt trevligare männsika om mina "nej" och behov av reflektion respekteras. Fast jag inser att det är lättare att säga i stan än på landet! Här är det sällan någon som tassar in.

http://www.egoist.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Alexandra

20 februari 2007 07:36

Ville bara säga godmorgon och trevligt att titta in på din blogg igen! Som vanligt skulle jag kunna försjunka i betraktelser och funderingar ... men dagen pockar på och jag får samla ihop mig för att dra vidare. Annars håller jag med om att det är bra med eget utrymme. Kanske därför jag bor ensligt i skogen som en liten häxa? :-)

 
Ingen bild

marie

20 februari 2007 08:19

Min "svärmor" har samma problem. Hon bor på landet och där kliver vissa bara rätt in. Hon får låsa för hon tycker om att gå i morgonrocken och skrota ett tag.
Här i centrala Byhålan kliver ingen in. Det rings på telefonen först. Ringer det på dörren blir man misstänksam och kollar i titthålet först. Då är det säkert någon som ska sälja något man inte vill ha!

 
Ingen bild

Filifjonkan

20 februari 2007 13:09

Ja du så är det på landet har man en kökssoffa så är man såld! Då klivs det in .Men Filifjonkan har kökssoffan i rummet och då klivs det inte in flinar,,vill inte ertappas i morgonrocken kl 10 okammad av någon hurtbulle som kliver in. Jag gör som du har dörren låst. Man får anmäla sin ankomst hos Filifjonkan om man inte hälsar på på bloggen där går det an att bara kliva in! :) det är ju en av poängerna med bloggvärlden, ser att du har det vackert med sol och Kung Bores juveler idag Småland är grått,,,

 
Ingen bild

La famiglia

20 februari 2007 23:28

Min kommentar är ett eget inlägg hos mig.
http://liteavvarje.bloggagratis.se/2007/02/20/86934-om-la-familigas-dorr/, men N.B Min uppfattning betyder inte att jag förväntar mig desamma av andra. Jag beskriver bara min dörr och varför den fungerar som den gör.

 
Ingen bild

Tant Tagg

22 februari 2007 10:44

Jag brukar ta emot i morgonrocken:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards