Direktlänk till inlägg 27 februari 2007

Bokcirkeln ska börja rulla

Av Fru Fundersam - 27 februari 2007 14:17

I flera år har jag tänkt att jag skulle vilja vara med i en bokcirkel. Träffas regelbundet och diskutera böcker med andra. För en läsning blir ju så mycket större när man får samtala kring sina läsupplevelser.

Och äntligen har jag kommit på hur det ska gå till.
Jag har berättat för olika vänner att jag skulle vilja starta en läsecirkel.
Occh frågat om de är intresserade.
Och det är de!

Så nu ska åtta kvinnor träffas en gång per månad för att käka middag (- enkel! Ingen matlagningstävling!) och prata om vår läsning av samma bok.
(Att jag inte kommit på detta tidigare)

Jippi!!!
Nu ska jag bara tänka ut vilken den första boken ska vara.

Viktigt att den inte är helt ny - för då är den för dyr och så är det kö på den på biblioteket.

Böckerna vi ska läsa må finnas som pocket - så att man inte blir ruinerad på kuppen.

Någon som har ett bra förslag på en bok som inte är FÖR tjock och svår? (Viktigt att komma igång lite lagom ....)

 
 
Ingen bild

Tant Tagg

27 februari 2007 19:05

Vilken strålande idé! Något att ta efter.
När jag inte läser deckare, läser jag utvecklingsromaner. Det ska vara bökcer som berättar om människor som gör avtryck i en. Det ska kännas. Och som berättar en historia, gärna i spännande och udda miljöer.
Jag rekomenderar följande romaner, några av mina favoriter:
Jeanette Winterson; Fyrväktaren
Anders Paulrud; Ett ögonblicks verk
Donna Morrissey; Kits Värld (avskräcks inte av den flickboksaktiga titeln)
William Kowalski; Eddies oäkting, Någonstans söderut, Blixt Jacksons öden och äventyr
.....och det finns fler.
Alla böckerna finns på pocket.
Paulrud fick Augustpriset för några år sedan, förresten.

 
Ingen bild

Fru Fundersam

28 februari 2007 11:27

Tack för alla boktips, snälla Tant Tagg!
Ska kolla in alla böckera och se vilka som kan passa. Antecknar!

Jag gillar böcker som får mig att tänka nytt och bli överraskad. Böcker som leker med språket (om det är bra skrivet, vill säga)eller målar poetiska bilder. Jag gillar böcker som tänjer på gränser. Som behandlar relationer mellan människor och testar idéer ...

Åhhh! Det kittlar i mig vid tanken på att vi ska få läsa och SAMTALA om böcker.
Det ger så mycket.
Vi behöver NÄRING!

 
Ingen bild

"S"

1 mars 2007 08:35

"Undantaget", kanske? Av Christian Jungersen.
http://bok.compricer.se/9100107107

 
Ingen bild

Fru Fundersam

1 mars 2007 15:54

Intressant tips ...
TACK "C"!

Gick in på länken och läste följande om boken:
Undantaget
På Danskt centrum för information om folkmord i Köpenhamn arbetar fyra kvinnor, Camilla, Anne-Lise, Malene och Iben. Då Iben en dag mottar ett anonymt hotbrev på engelska börjar farhågor och misstankar att växa på den lilla arbetsplatsen. Kommer brevet från någon krigsförbrytare – exempelvis Mirko Zigic – som de publicerat artiklar om på nätet och som rapporterats finnas någonstans i Skandinavien eller kommer hotet inifrån huset, från Anne-Lise, som Iben och Malene tror lider av en personlighetsstörning?
Konflikterna knyter Iben och Malene tätare samman och den brutala ondskan, som de har beskrivit på tryggt avstånd, finns nu i deras egen värld. De människor de litade på och kände förändras. Och de förändras själva så att det inte längre går att avgöra vem som är offer och vem som är bödel.
Undantaget är en psykologisk thriller och en berättelse om kvinnors vänskap samt en filosofisk roman om ondskan på både mikro- och makroplan.
(Mer information hos Bokus)
Författare:

Christian Jungersen


 
Ingen bild

Tant Tagg

3 mars 2007 17:51

Leker med språket, målar poetiska bilder, tänja gränser, relationer mellan människor.......ja, det stämmer in på mina förslag. I Eddies oäkting, som är många berättelser i berättelsen, berättad på ett intressant och levande språk och Fyrväktaren är som en enda lång dikt. Paulruds bok handlar verkligen om relationer mellan människor. I Kits Värld tänjs gränser för kärlek och vänskap på ett ovanligt sätt.Det är ingen kärleksroman. Det är en berättelse om en ung kvinnas liv under annorlunda omständigheter.
Själv fick jag också ett lästtips till livs. "Undantaget", en psykologisk thriller, låter inte alls dumt.

 
Ingen bild

Iota

6 mars 2007 15:25

Jag föreslår Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistère. Den läser vi i min läsecirkel just nu (eller, jag har inte börjat på den, men den har senaste värdinnan valt). Vi läser bara pocket (billigt) och fria val varje gång utan speciellt ämne eller författarstil. Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards