Direktlänk till inlägg 27 februari 2007

Barbara eller Syster Jane?

Av Fru Fundersam - 27 februari 2007 15:34

Vem är du? Vem är jag?

Vi är vad vi heter ...
Jag lyssnar på ett radioprogram i P1.
Om att vi blir bedömda utifrån våra förnamn.

Hör bland annat att mail undertecknade Bettan blir utsorterade som slaskpost, i vissa system. Som om det vore en person med omoraliska avsikter.

Heter man Carl-Johan, tror folk att man kommer från överklass. Men inte om man heter Conny ...

Dessutom uppfattar vi förmodligen varandra olika på grund av de bloggnamn vi valt.

Fru Fundersam undrar om ni som läser skulle uppfattat mig lika om jag kallat mig Syster Jane eller Barbara istället ...

 
 
Manne

Manne

27 februari 2007 18:07

Mmmm.

Intressant frågeställning. Frun inger ju lugn, klokhet och respekt.
Barbara klingar _lite_ annorlunda.
Syster Jane kanske skulle kunna tilltala andra på ett annat sätt.

Så är det nog, men till syvens och sist så är det ju innehållet i bloggen som betyder något.

Men tror att det är lätt att dömma efter namn....

Kram!

http://one2many.bloggagratis.se

 
Filifjonkan himlar med ögonen

Filifjonkan himlar med ögonen

27 februari 2007 18:25

Hm tror jag hade pratat med dig ändå för som Manne sa så är det innehållet i bloggen som gör det, samt personens sätt att svara på och ge kommentarer som gör att man återvänder. Dessutom Manne för mig är Clownen Manne tänkte jag från början men har lärt mig att Manne är en trevlig person och ingen clown, men Filifjonkan då som är hur hispig och snäsig som helst hos Tove Jansson. En del uppfattar säkert mig också som en stolle. Fick en kommentar en gång av en bloggare som helt missuppfattat mig. Men den var så dumt given så jag kommenterade den inte ens utan bara lämnade denne bloggare åt sitt.Bäst så.Där har man en motsägelse i namnet kontra tanken.
Namnet uppfattades som stabilt och redigt men det var fel.Vart tvärtom så namn kan man inte gå på enl mina idéer :)

http://filifjonkan-se

 
Hannele

Hannele

27 februari 2007 20:47

Karl, Carl, så hette ju farfar, han var bonde.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Hannele

Hannele

27 februari 2007 20:48

Morfar hette Oskar, han var inte kung..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Fundersam

28 februari 2007 11:41

Jo, jag tror att stavningen av namn kan antyda vilken klasstillhörighet man har också. IBLAND. Och att människor många gånger lägger till en bokstav för att det ska se "finare" ut. Ibland en accent på ett e. Och ibland något annat som gör att man ska minnas just deras stavning.
Zusann för Susanne eller Léhna för Lena ..

Namnen säger ju också mycket om modet just när barnen föds. Just nu kommer de gamla namnen Alva, Alma, Wilma, Elsa tillbaka.
Men också poppis-namn som Tindra, Meja, Smilla, Leija, Engla ...

Pojknamn blir Anton,Hugo och Albin ...
Men också: Alvin, Melvin, Leon, Wilmer, Noah ...

Fast de allra vanligaste namnen är nog EMMA och OSCAR. De namnen verkar hålla i sig.

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

28 februari 2007 12:17

Jag tycker att det är så roligt, det här med namn... och jag tror att man formas efter sitt namn.
Jag är ganska säker på att jag hade haft, litegrand, en annan personlighet om jag hade hetat något annat än jag gör på riktigt....
Att jag heter Gerda-Thyra här, är ju något jag har valt själv och det finns en logisk förklaring till mitt bloggnamn...

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
marie

marie

28 februari 2007 12:29

Min mormor döpte sina döttrar till Hjördis, Gertrud och Ulla. Inte så vanliga idag ;)

http://carpediem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards