Direktlänk till inlägg 28 juni 2007

Alla andra tycker att jag ska göra allt

Av Fru Fundersam - 28 juni 2007 20:59

"Alla andra tycker att jag ska göra allt".

Så stod det i en kommentar jag fick.

Vad betyder det?

Hur fungerar vi egentligen i grupper?


Ja, ofta är det en mamma som får ta på sig "allt".

(Nu skriver jag allmänt och inte med tankar på den som gav kommentaren.)

Men hur kommer det sig?

Varifrån har vi fått den föreställningen?


Man kan undra om det är pappans/partnerns krav, eller barnens.

Kan det vara mammans föräldrar som kräver att dottern ska vara duktig.


Eller är det mamman själv?


Och vad händer om hon bestämmer sig för att låta bli vissa saker.

Ja, givetvis blir det upplopp i gruppen/familjen, när vissa saker sluta fungera. Det är ju skönt att bli uppassad och har man blivit det förut, så klart att man protesterar om den förmånen försvinner.


Men vad blir nästa steg?

Ja, om mamman orkar hålla ut - i sin intention att låta bli vissa saker - så kommer någon annan att göra det som behövs. Det kan ta tid, men det kommer att hända! 


(Om det inte händer, kan man fråga sig om det verkligen var så viktigt som mamman trodde.)


Så Fru Fundersams råd är till trötta mammor (ev. pappor) är:

  • Håll ut!
  • Släpp!
  • Lita på de andra i familjen, de kommer att ta ansvar, ju mer du släpper!

Självklart förespråkar jag inte full ansvarslöshet för mammor.

Snarare mer en lite-lagom-attityd.  

 
 
Millis

Millis

28 juni 2007 22:05

Mycket kloka ord, som vanligt.

http://millis.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

28 juni 2007 23:39

Så himla bra och förnuftigt skrivet av kloka frun !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

29 juni 2007 09:49

Bra punkter, man måste släppa och inte styra och stå ut med andras sätt att göra saker lite annorlunda, i längden blir det väldigt bra :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
maria

maria

29 juni 2007 10:30

Klokt!!! Jag är nog sådan... Ännu mer sen jag blev sjuk. Maken gör mycket, FÖR mycket, är FÖR snäll... Jag är mer sådan att jag säger: Gör själv! Ta hand om det och uppstår problem så kan jag kanske råda... Min kommentar var mestadels om de halvvuxna sönerna som står och tippar mellan vuxenlivet och fortfarande i vissa avseenden barnlivet... Jag tror att jag har fått det mer arbetsamt sen jag blev sjuk att klara av att hålla alla gränser för dem. Att uprätthålla att de faktiskt måste ta hand om sin tvätt, få ut smutstvätten ur rummen etc... Jag står inte upp tillräckligt regelbundet så att jag kan putta på dem... Jaja, det löser sig...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
maria

maria

29 juni 2007 10:34

En sak till Fru Fundersam!!!

Du skriver om hur eller vilka som ställer kraven, hur de uppstår som krav, och vad som händer om man låter bli... Ett annat intressant fenomen i det är social normer, att man SKA träffa många människor, vänner och bekanta, gå på olika tillställningar osv. När man säger stopp till sådant, drar ner på tempot och sköter om sig själv på annat vis då blir man asocial, en kuf, ensamvarg, fast man kan vara hur social som helst. Såna har jag stött på och de tar verkligen ett eget ansvar över sitt välbefinnande enligt mig... De går lite sin egen väg bland alla andra...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
malve

malve

29 juni 2007 10:50

Det är ju det där med att hålla ut...
Har testat min man ang. byta lakan. Kände mej tillsist tvungen att göra nåt! (har skrivit om det på min blogg idag).

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

29 juni 2007 11:49

Ja, maria. Man kan lätt bli missförstådd när man ändrar beteende och börjar tänka på sig själv och sin hälsa, mer än på vad andra ska tycka. Det gäller att blunda med öronen, när folk fäller kritiserande kommentarer. De förstår väl inte bättre ... Det är inte alltid så lätt att orka stå emot de onödiga "kraven". Och malve, du kommer nog att hitta en lagomväg att gå med lakansbytet ;-) Sedan är jag väl inte alltid en så klok gumma precis, Millis, Ruth och Hannele.
Ibland går det bra att följa sina egna goda råd och ibland går det inte alls.

En lär så länge en lever.

 
malve

malve

29 juni 2007 12:11

Tack för kommentaren i min blogg.
Ja, det där med NÄR det ska göras är ju ett dilemma. Har föreslagit att vi ska följa städråden på Grummes hemsida. Vilket min man tyckte var OK. He, he han gick rakt i fällan. Riktigt så ofta tycker inte jag att vi behöver städa. Bra förhandlingsläge mao. Väntar bara på att han ska ta tag i att vi ska gå igenom städråden...

http://malves.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards